Art

ART

L’MD’A revisa l’imaginari de la Costa Brava des del segle XIX

L’exposició, que reuneix obres de Martí Alsina, Llimona, Gimeno, Sorolla o Dalí, tindrà una prolongació al Museu de l’Empordà dedicada a Cadaqués

El Museu d’Art de Girona inaugura aquest dissabte (12 h) Costa Brava. La descoberta del paradís. 1870-1936, el primer lliurament d’un projecte expositiu que, en tres anys, examinarà la construcció de l’imaginari artístic del paisatge més mitificat del litoral català, des de la seva descoberta com a paradís, entre finals del segle XIX i principis del XX, fins a la presa de consciència de la seva fragilitat (molt aviat, ja als anys trenta) i, finalment, la recuperació dels seus valors paisatgístics i mediambientals.

L’exposició, comissariada per Mariona Seguranyes, planteja la tesi que els artistes no van ser mers observadors embadalits d’aquest entorn natural, sinó que van contribuir a configurar-lo com a espai simbòlic, alhora d’un paradís somiat i d’un ideal de país mediterrani, civilitzat i lluminós, d’acord amb els postulats del Noucentisme coetani. Si bé les primeres representacions no buscaven una promoció deliberada dels paratges encara verges, ben aviat la imatge pintada va proveir un model de contemplació que seria reproduït profusament tant en els primers cartells turístics de la marca Costa Brava, com en les fotografies que circulaven en forma de postal des de principis del segle XX.

Amb una seixantena d’obres, algunes d’inèdites, d’artistes com ara Francesc Miralles, Joan Llaverias, Joan Llimona, Nicolau Raurich, Francesc Gimeno, Ramon Martí Alsina, Joaquim Mir, Joaquim Sorolla o Lluïsa Vidal, Costa Brava. La descoberta del paradís dedica un àmbit específic a “la Babel de les arts” en què es va convertir Tossa als anys trenta i un altre a l’avantguarda, amb obres d’Ángeles Santos, Salvador Dalí, Joan Massanet i Àngel Planells, que tot i ser contraris a la mistificació del concepte mateix de Costa Brava, no només se’n van servir, sinó que van col·laborar a donar forma al mite.

Per completar el primer lliurament d’aquest ambiciós projecte expositiu, el pròxim dia 29 d’abril s’inaugurarà al Museu de l’Empordà Quan Cadaqués era una festa, també comissariada per Mariona Seguranyes, que se centra en la construcció de l’imaginari del cap de Creus al voltant de les figures pioneres dels Pitxot, Eliseu Meifrèn i Dalí. Per l’any vinent està prevista l’exposició que explorarà el procés de degradació i destrucció de la costa gironina a través de la mirada dels artistes, que també estarà repartida en diverses seus i, aquest cop, sota el comissariat de Pere Parramon i Laura Cornejo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EQUIPAMENTS

El Museu Pau Casals defensa a Portugal la seva nominació com a millor museu europeu

EL VENDRELL
CULTURA

Mor l’escriptor Paul Auster, un dels grans referents de la literatura nord-americana

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

Barcelona
David Verdaguer
Actor

“Les persones no som planes, som polièdriques”

Barcelona
MÚSICA

Pérez Treviño desxifra en un llibre el ‘misteri’ del pianista Josep Colom

BARCELONA
cinema - drama

‘Thriller’ coreà amb segell femení basat en fets reals

cinema - drama / biografia

Maria Montessori, una pedagoga revolucionària

cinema - animació / comèdia

Garfield surt de la zona de confort de gat casolà

cinema - cinema bèl·lic

Russell Crowe rescata soldats a Filipines