Arts escèniques

FESTIVAL GREC

La Veronal irromp, rotundament, en l’adolescència

La Vero­nal va néixer el 2005, com una lla­vor dins de l’Ins­ti­tut del Tea­tre i amb alguns dels seus impul­sors alter­nant la seva cre­ació amb el tre­ball d’aco­mo­da­dors del Mer­cat de les Flors. Ara, doncs, tenen 18 anys. Mar­cos Morau, però, trenca el tar­get de públic adult i fa una pri­mera apro­xi­mació a altres edats amb aquest Fir­ma­mento, que va estre­nar ahir al Mer­cat de les Flors.

Mol­tes com­pa­nyies s’adre­cen a nous públics a par­tir de la mater­ni­tat dels seus cre­a­dors. Casos com el Conde de Tor­re­fiel (Els pro­ta­go­nis­tes), l’Agru­pació Sr. Ser­rano (tri­lo­gia del Pro­jecte Olym­pus), David Espi­nosa (Tea­tro Caca) o Tea­tre al Detall (La nena dels par­dals) poden ser para­digmàtics, però segur que n’hi ha molts més. La Vero­nal ha deci­dit endin­sar-se en un públic molt més fron­te­rer: el de l’ado­lescència. En comp­tes de pro­var un espec­ta­cle que neixi a par­tir de la seva con­sulta, el coreògraf Mar­cos Morau ha ideat un ima­gi­nari de l’ado­les­cent dels 13 als 15 anys que va ser. Entén que avui, si tingués aquesta edat, per­ce­bria el món de manera dife­rent però pre­fe­reix fiar-se de la seva intuïció que apel·lar al tes­ti­moni dels ado­les­cents d’avui. El viatge oníric que sovint plan­te­gen les core­o­gra­fies de La Vero­nal és, ara, un somni on no hi ha límits i en què es bar­reja el meta­vers amb la rea­li­tat tan­gi­ble. El món nou és inqui­e­tant per la tensió que gene­ren els dos pols antagònics. Hi ha una vivència per un labe­rint d’opci­ons en què, com en el seu joc de bus­car la core­o­gra­fia més enros­cada pos­si­ble, emer­gei­xen nous mons i se n’aban­do­nen d’altres. Hi ha una nostàlgia pel que es perd però una espe­rança i empo­de­ra­ment pel pro­ta­go­nisme que pot arri­bar a tenir el nou capítol vital. L’obra –per a la qual ahir a la tarda es van posar més entra­des a la venda, quan feia dies que s’anun­ci­ava que les loca­li­tats per a les tres fun­ci­ons pre­vis­tes a la Sala Maria Aurèlia Cap­many esta­ven exhau­ri­des– tor­narà per Nadal, ja dins de la pro­gra­mació del Mer­cat de les Flors (del 27 al 30 de desem­bre, i els dies 6, 7, 12, 13 i 14 d gener). De fet, la copro­ducció del Tem­po­rada Alta, del Cen­tro de Cul­tura Con­de­du­que, de l’Ori­ente Occi­dente Dance Fes­ti­val i de Les Théâtres de la Ville de Luxem­bourg ja en garan­teix una nota­ble pro­jecció.

La Vero­nal és una de les for­ma­ci­ons de dansa con­tem­porània de més pro­jecció inter­na­ci­o­nal. Mar­cos Morau fa poques set­ma­nes que ha accep­tat con­ver­tir-se en artista resi­dent de l’Sta­ats­ba­llet de Berlín durant els pròxims qua­tre anys. De seguida la pro­jecció de La Vero­nal l’ha cata­pul­tat com a coreògraf arreu del món, i ja el 2013 va rebre el Pre­mio Naci­o­nal de Cul­tura del Minis­teri de Cul­tura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.