Art

cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris de l’artista Antoni Miralda

Part de l’arxiu Food Cultura de l’artista Antoni Miralda (Terrassa, 1942), un fons que reflexiona sobre la història, els rituals i la relació de totes les societats amb el menjar, té nou destí i és lluny de Catalunya. L’empresari i col·leccionista José María Lafuente l’ha adquirit per a un futur projecte que vol obrir al seu feu, Santander, vinculat precisament a arxius d’artistes. “Fa temps que em perseguia”, explica Miralda, que no vol dir la quantitat econòmica del tracte “per evitar confusions i caure en tòpics.” “Aquest conjunt no té valor o té tot el valor del món”, exclama, feliç que en la seva nova llar “serà vist, estudiat i disfrutat per tothom”.

El fons que es desplaçarà al nord d’Espanya és una selecció de 8.000 dels més de 20.000 objectes i materials gràfics relacionats amb la cultura alimentària que Miralda ha anat col·leccionant al llarg de la seva vida en viatges arreu del món. Es tracta de peces molt diverses, de naturalesa quotidiana i popular, des d’utensilis de cuina a menús. L’arxiu Food Cultura també conté el fons documental de la trajectòria de l’artista i una biblioteca molt notable, però tant l’un com l’altra han quedat al marge de l’acord amb Lafuente.

¿Alguna administració catalana havia picat la seva porta per interessar-se per aquest conjunt? “A la meva porta només hi piquen els amics. És evident que en aquest país hi ha una manca d’interès i sobretot de visió: no es veuen les enormes possibilitats d’un arxiu com aquest, especialment per a la gent jove”, sosté Miralda, incansable en projectes pedagògics al seu espai, una nau industrial del Poblenou. Precisament aquí, al carrer Joan d’Àustria, el pròxim dimecres 29 de maig hi celebrarà una mena de festa de comiat, Bye bye tast: “farem una activació simbòlica de les soperes de la col·lecció.”

L’Arxiu Lafuente, creat el 2002, va incorporar fa temps altres llegats d’autors catalans de referència, per exemple d’alguns dels puntals de l’underground dels anys setanta, com Nazario i la revista Ajoblanco. L’Estat va adquirir les seves col·leccions el 2022 per 30 milions d’euros, amb destí al museu Reina Sofía. Mentrestant, José María Lafuente continua pensant altres aventures particulars amb personalitat pròpia, i en la següent Miralda hi tindrà un protagonisme.

[En aquest reportatge , explicàvem el que Miralda ha anat guardant al seu estudi].



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CULTURA

Visites al campanar de Sant Fèlix de Sabadell per celebrar el tricentenari

sabadell
CULTURA

Durro enceta la festa del foc al Pirineu amb la baixada de falles

Durro
SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona