Música

música

Lídia Pujol: la revolució “des de la bellesa”

“En l’hort hi ha un gran apre­nen­tatge: el pri­mer que fas és apor­tar fems i com­pos­tatge per enri­quir la terra. Sense fems no hi ha flors”, explica Lídia Pujol (Bar­ce­lona, 1968) en referència al subtítol del seu últim disc, Babel. Dels fems i les flors, rea­lit­zat gràcies al premi Espai Ter de Música 2023/24. Babel es va gra­var al setem­bre a l’Audi­tori Espai Ter de Tor­ro­e­lla de Montgrí, coin­ci­dint amb el 20è ani­ver­sari del seu debut en soli­tari, Iaie (2003), inici d’una tra­jectòria lliure i cohe­rent. La metàfora hortícola li ser­vi­ria per des­criure com ha arri­bat fins aquí, amb molts esforços i bones colli­tes, però també per defi­nir la seva acti­tud irre­duc­ti­ble davant d’un món que sem­bla con­dem­nat al col·lapse: “Cal­dria reconèixer que aquesta manera cri­mi­nal i suïcida d’orga­nit­zar-nos no reflec­teix qui som veri­ta­ble­ment, res­pon als interes­sos d’uns en detri­ment de la vida mateixa. La sim­pli­fi­cació de la vida en bàndols, les res­pos­tes sense matís i les solu­ci­ons ràpides no tenen res a veure amb la diver­si­tat, les per­so­nes i la seva infi­nita neces­si­tat d’esti­mar i ser esti­mats pel que són, no pel que tenen. Les malal­ties són de l’ànima i s’expres­sen en el cos. L’angoixa ens parla i podem aten­dre-la i tra­ves­sar-la o fugir-ne. És difícil res­pon­dre davant la per­versió, però és la res­pon­sa­bi­li­tat de cadascú. Així és com jo entenc la lli­ber­tat i l’auto­de­ter­mi­nació. Les lle­tres de les cançons d’aquest disc pro­po­sen una reflexió sobre la misèria de la qual som capaços com l’única pos­si­bi­li­tat de res­ta­blir el vin­cle amb la vida de la qual for­mem part. Tot està per fer i res no és pos­si­ble sense abor­dar els fems que gene­rem.”

Part de la natura

En aquest equi­li­bri entre els fems –“la part més fosca, man­drosa i addicta de nosal­tres matei­xos”– i el mis­satge “espe­rançador, cons­ci­ent i trans­for­ma­dor” que sim­bo­lit­zen les flors, es mouen les 15 cançons de Babel , algu­nes de noves i d’altres recu­pe­ra­des de dife­rents eta­pes de Lídia Pujol, que segons ella “ inter­pel·len la nos­tra volun­tat”. “Els fems són con­flic­tes, i cadas­cuna de les angoi­xes és una pos­si­bi­li­tat d’ini­ciar un procés de millora. Per a mi, cada cançó és un con­vit a fer una reflexió des de la bellesa, a recor­dar-nos que el sis­tema ens porta, de manera letal, a un lloc en què només impor­ten les dades. I nosal­tres for­mem part de la natura, encara que com a espècie ens han ense­nyat a actuar com si fos de la nos­tra pro­pi­e­tat.”

La pro­ducció del disc va ser rea­lit­zada per Dani Espasa (piano) i Pau Figue­res (gui­tar­res), i a part d’ells dos també van par­ti­ci­par en la gra­vació Xavi Lozano (vents), Dídak Fernández (bate­ria), Car­los Mont­fort (violí) i Miquel Àngel Cor­dero (con­tra­baix). “És un luxe poder tre­ba­llar amb sis dels millors músics d’aquest país i de l’uni­vers. No només toquen, sinó que posen ànima i passió en la seva música. Durant aque­lles jor­na­des a l’Espai Ter, va haver-hi una comunió abso­luta entre els músics i es va pro­duir el mira­cle. És increïble el que va pas­sar. Va ser el Dani Espasa qui, sabent que el David Casa­mit­jana capi­ta­ne­java l’enre­gis­tra­ment, va pro­po­sar la for­mació en directe. La interacció entre els uns i els altres va trans­cen­dir tota mena de càlcul pre­de­ter­mi­nat. I les mes­cles les va fer l’Aniol Bes­tit a l’estudi The Sound of Wood.”

El que va pas­sar ha que­dat plas­mat en cançons de pro­cedència diversa: poe­mes de Palau i Fabre (Ombra d’Anna), Ramon Llull (Babel) i Maria Mercè Marçal (Fora­vi­lers); adap­ta­ci­ons de Sergi Bel­bel (La sang, Cançó de bres­sol, Mata el pare espar­ver, també a par­tir d’un poema de Marçal); cançons del seu duet amb Sílvia Comes (Desayuno, de Jac­ques Prévert, i El conte dels dos suïcides, de la mateixa Lídia), la tra­di­ci­o­nal Ros­si­nyol, i un préstec del clàssic Cims bor­ras­co­sos, d’Emily Brontë (If I were in hea­ven). També hi ha un parell de lle­tres pròpies que ha musi­cat fent equip amb Dani Espasa (Encara i Giren i van sag­nant) i una recon­versió de Talkin’ bout a revo­lu­tion, de Tracy Chap­man (Farem la revo­lució i la tor­na­rem a fer), amb una lle­tra en català coes­crita per Gerard Quin­tana, Teresa For­ca­des, Bel Olid i Lídia Pujol a l’època en què esta­ven molt impli­cats en el movi­ment social i polític Procés Cons­ti­tu­ent, hereu del 15-M. El disc està dedi­cat a la memòria d’un dels seus pro­mo­tors, Arcadi Oli­ve­res, i també de la can­tant irlan­desa Sinéad O’Con­nor. “És un disc dedi­cat a per­so­nes que per a mi són refe­rents d’amor i lli­ber­tat. A la coherència entre la seva obra i la seva per­sona. Crec que seria impor­tant que aquest vin­cle fos el fona­ment d’un sis­tema que reco­negués la qua­li­tat humana per damunt de la quan­ti­tat i el talent, que donés conei­xe­ment de l’amor i ins­truís a ser ama­dor, com diu Llull. Tota la meva tra­jectòria he inten­tat com­par­tir allò que per a mi ha estat bo, ara ja soc gran­deta però, com Llull, con­ti­nuo amb el mateix propòsit i en el mateix propòsit con­ti­nuaré fins a la mort. És una acti­tud de vida: Farem la revo­lució i la tor­na­rem a fer parla d’aquesta per­se­ve­rança.” Així com d’aquell ino­bli­da­ble dis­curs del rei d’Espa­nya del 3 d’octu­bre del 2017, d’un moment de màxima indig­nació, va esta­blir una con­versa amb la seva esti­mada Ceci­lia, dels fems que genera el sis­tema han sor­tit aques­tes cançons d’una artista com­pro­mesa i irre­duc­ti­ble, que fun­ci­ona sem­pre al marge de les regles del mer­cat. “Això té un preu però, com diu l’Ovidi, tot comença en un mateix. Jo no soc el sis­tema i ho tinc clar. Està molt bé la norma, però se’m queda petita. La vida es rela­ci­ona sumant talents, no només de manera com­pe­ti­tiva. Però si cadascú de nosal­tres és una peça única!”

Con­cert avui a Torà

Avui, Lídia Pujol ofe­rirà un con­cert com­par­tit amb Judit Ned­der­mann, totes dues acom­pa­nya­des de la gui­tarra de Pau Figue­res, al cas­tell de l’Aguda, situat al muni­cipi Sol­sonès de Torà (20.30 h).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia