Arts escèniques

Temporada Alta 2024, la més llarga i amb més propostes que mai

La 33a edició del fes­ti­val Tem­po­rada Alta comp­tarà amb 110 espec­ta­cles, 13 més que l’any pas­sat, i comp­tarà amb un reforç de la pro­gra­mació inter­na­ci­o­nal amb 23 espec­ta­cles, segons recull l’agència Acn. El direc­tor del fes­ti­val, Sal­va­dor Sunyer, ha asse­gu­rat que aquesta és la que té “més durada i més espec­ta­cles” perquè han inten­tat “fer una foto grossa de l’escena inter­na­ci­o­nal”. Mal­grat tot, Sunyer ha avi­sat que la mos­tra d’arts escèniques arriba al seu límit de pro­gra­mació. Alguns dels noms més des­ta­cats d’aquesta 33a edició serà el direc­tor Romeo Cas­te­llucci, que estre­narà a l’Estat ’Bérenice’ amb Isa­be­lle Hup­pert de pro­ta­go­nista, ’Dans la mesure de l’impos­si­ble’ de Tiago Rodri­gues o ’Tre modi per non morire’ amb Toni Ser­vi­llo.

“La cre­ació escènica és molt diversa”, avi­sava el direc­tor del fes­ti­val Tem­po­rada Alta, Sal­va­dor Sunyer. Per això ha deci­dit pro­gra­mar el màxim de vari­e­tat pos­si­ble en els espec­ta­cles en aquesta 33a edició del fes­ti­val. El resul­tat és la pro­gra­mació més llarga de la història de la mos­tra d’arts escèniques amb 110 espec­ta­cles que es faran del 13 de setem­bre al 8 de desem­bre.

Enguany s’allarga per dates amb el pri­mer dels espec­ta­cles: ’Car­mina Burana’ de la Fura dels Baus. Es tracta d’una col·labo­ració entre el Tem­po­rada Alta i Iber­Ca­mera que es podrà veure a l’audi­tori de Girona del 13 al 15 de setem­bre. De fet, aques­tes fun­ci­ons han por­tat a allar­gar el fes­ti­val i l’han con­ver­tit en l’edició més llarga dels 33 anys d’història.

A par­tir d’aquí, el fes­ti­val reprendrà la pro­gra­mació en les seves dates habi­tu­als, el pri­mer cap de set­mana d’octu­bre. I ho farà amb un dels plats més grans de la mos­tra, amb el pro­jecte euro­peu ’Pai­sat­ges com­par­tits’. Hi par­ti­ci­pen set fes­ti­vals i grans tea­tres que orga­nit­zen fun­ci­ons de com­pa­nyies a l’aire lliure. En aquest cas, es farà en dife­rents indrets natu­rals del muni­cipi de Celrà (Gironès) i cada país aporta una com­pa­nyia per fer una part de l’espec­ta­cle. En aquest cas, la com­pa­nyia esco­llida és ’El Conde de Tor­re­fiel’.

Pro­gra­mació inter­na­ci­o­nal

Aquest pro­jecte euro­peu és con­jun­ta­ment amb ’Bérenice’ una de les prin­ci­pals apos­tes inter­na­ci­o­nals. La nova pro­ducció de Romeo Cas­te­llucci estre­narà a l’Estat aquest espec­ta­cle i només es podrà veure en el Tem­po­rada Alta i estarà pro­ta­go­nit­zar per Isa­be­lle Hup­pert. Sunyer ha avi­sat al públic que no s’espe­rin escol­tar “cap vers del text ori­gi­nal” del clàssic de Racine.

També hi haurà l’estrena abso­luta de ’Un sublime error’, de Need­com­pany i Jan Lawers, que repre­senta un retrat íntim d’un home inter­pre­tat per Gon­zalo Cunill. L’italià Toni Ser­vi­llo inter­pre­tarà ’Tre modi per non morire’, una pro­posta que repassa tex­tos de Dante, Bau­de­laire i clàssics grecs. El direc­tor del fes­ti­val d’Avinyó, Tiago Rodri­gues, pre­sen­tarà al Tem­po­rada Alta ’Dans la mesure de l’impos­si­ble’ on el por­tuguès posarà la mirada en els coo­pe­rants inter­na­ci­o­nals i com actuen en les zones de con­flicte.

De l’Amèrica Lla­tina arri­barà ’Gavi­ota’ de Gui­llermo Cacace. Es tracta d’una de les reve­la­ci­ons de la tem­po­rada que plan­teja una revisió del clàssic de Txékhov en què el públic està més a prop que mai de les actrius de l’espec­ta­cle. Marina Otero torna al fes­ti­val gironí per tan­car la seva tri­lo­gia amb ’Kill me’, un espec­ta­cle que es con­cen­tra amb la salut men­tal de les dones.

Pro­gra­mació cata­lana

Enguany la pro­gra­mació del fes­ti­val compta amb unes 70 pro­pos­tes de pro­duc­ci­ons cata­la­nes i giro­ni­nes. En des­taca ’Un matri­moni a Bos­ton’ que tor­narà als esce­na­ris amb Emma Vila­ra­sau i Marta Marco que repe­tei­xen amb papers dife­rents i Emma Arqui­llué que s’incor­pora per fer el paper de cri­ada. També s’estre­narà ’Mort d’un come­di­ant’, la nova pro­posta de Gui­llem Clua amb Jordi Bosch, Mercè Pons i Fran­cesc Mar­gi­net.

A més, el fes­ti­val ha apos­tat per impul­sar les lec­tu­res dra­matúrgi­ques. Sunyer apunta que aquest gènere és un dels “més essen­ci­als” dins de les arts escèniques. Un dels exem­ples que es podrà veure a Girona és ’Car­tes d’amor’, una lec­tura que pro­ta­go­nit­za­ran Ramon Madaula i Carme Elias. També hi haurà un home­natge a Modest Prats en una lec­tura d’alguns dels seus tex­tos a la cate­dral de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia