Art

art

Sean Scully: “L’art és l’enemic de la guerra”

Sean Scully (Dublín, 1945) tenia ganes de tor­nar a expo­sar a Bar­ce­lona. Hi va viure inter­mi­tent­ment durant catorze anys. N’hagués pogut mar­xar silen­ci­o­sa­ment com tants d’altres artis­tes nòmades que avui són aquí i demà allà, però no, ell va deci­dir aco­mi­a­dar-se’n fent unes decla­ra­ci­ons incendiàries a la premsa con­tra la llen­gua cata­lana i el procés inde­pen­den­tista. A Cata­lu­nya, la seva obra sem­pre havia estat res­pec­tada i apre­ci­ada, fins i tot hi va haver un pro­jecte de fer-li un museu, un dels molts que s’anun­cien i no es fan. Li va dol­dre que el seu fos fallit. Ell, una firma tan cotit­zada, no ho va dige­rir bé. Part de la seva cata­la­nofòbia neix d’aquesta frus­tració.

Alguna cosa es va tren­car lla­vors. Per a alguns, defi­ni­ti­va­ment. Per a d’altres, s’ha de sepa­rar l’artista de l’obra. Una obra inne­ga­ble­ment pode­rosa. Ja ho vam poder com­pro­var el 2007 a la Fun­dació Miró. I ara, dis­set anys després, que no són pocs, hi ha una nova opor­tu­ni­tat a la Pedrera (fins al 6 de juliol). La Fun­dació Cata­lu­nya La Pedrera li va fer una pro­posta que ningú rebut­ja­ria: li cedia l’edi­fici de Gaudí per pre­sen­tar-hi l’expo­sició més gran que ha fet mai a Bar­ce­lona, amb més de 60 tre­balls entre pin­tu­res, foto­gra­fies, obres sobre paper i escul­tu­res, inclosa la que ha ges­tat expres­sa­ment per al pati, de gai­rebé set metres, impac­tant. Scully va dir que sí, és clar, i perquè se’n moria de ganes de tor­nar a la ciu­tat on va viure (a l’Eixam­ple) i tre­ba­llar (al Raval) de gust, on men­java de mera­ve­lla i l’urba­nisme l’ins­pi­rava. “Bar­ce­lona és molt sen­sual”, ha dit avui en un pas­seig amb la premsa davant les peces que pre­ci­sa­ment va crear aquí, i que duen per títols el nom de la capi­tal cata­lana.

Les tro­ba­ran a mig recor­re­gut, després d’haver res­se­guit les tres pri­me­res dècades de la seva tra­jectòria i abans de pene­trar en el que ha fet després de la seva etapa cata­lana (ben cata­lana, més enllà de Bar­ce­lona), inclòs tot allò que ja no va poder entrar a la mos­tra de la Miró. Tam­poc es va veure a la fun­dació de Montjuïc el seu bateig artístic, als anys sei­xanta, just aca­bat de sor­tir de l’escola, amb la figu­ració. Si hagués con­ti­nuat aquest camí, hau­ria aca­bat sent un pin­tor dis­cret. Sort en tenen les dues pin­tu­res d’aquest moment ini­cial, que reben el visi­tant, d’estar al cos­tat d’una potent escul­tura feta amb dipòsits d’aigua que evo­quen la precària infan­tesa de l’artista en la deso­lada Lon­dres de la post­guerra mun­dial, en què els nens com ell juga­ven amb la runa. “L’art és l’ene­mic de la guerra”, refle­xi­ona avui Scully, pen­sant en aquell infant que, com es va veient en l’evo­lució del seu tre­ball, per­viu en certa manera dins seu.

Als anys setanta, va entrar a l’òrbita del mini­ma­lisme nord-ame­ricà i la cosa ja va can­viar. Avui expli­cava, i la mar de bé, que va ser un estra­tega. “El mini­ma­lisme era el que domi­nava lla­vors i jo m’hi vaig sumar però per després poder-lo des­truir per dins. Vaig ser una mica dolen­tot.” Al mini­ma­lisme el tro­bava sec intel·lec­tu­al­ment i fred emo­ci­o­nal­ment. No donava més de sí. I Scully, “un romàntic”, s’auto­de­fi­neix, neces­si­tava injec­tar sen­ti­ments a la pin­tura. “No tot podia ser ficció, hi havia d’haver rea­li­tat, el car­rer, la vida nor­mal.”

La ico­no­gra­fia que el va aca­bar for­jant com a artista de repu­tació inter­na­ci­o­nal va ser pri­me­ra­ment la línia, que va des­co­brir al Mar­roc, en les gel·labes de les seves gents, i després, i ja per sem­pre més, la banda, “una rat­lla però més ample que per­met moure’t a dins sense estre­tors.”

Els detrac­tors d’Scully sos­te­nen que sem­pre fa el mateix qua­dre, amb aques­tes com­bi­na­ci­ons de ban­des de colors. Doncs l’expo­sició de la Pedrera, orde­nada cro­nològica­ment pel comis­sari Javier Molins, demos­tra pre­ci­sa­ment el con­trari: no hi ha cap qua­dre igual. És incom­pa­ra­ble el que va fer quan va morir el seu pri­mer fill Paul, en un acci­dent de trànsit quan tenia divuit anys, impreg­nat d’una tris­tesa indes­crip­ti­ble, del que va dedi­car al seu segon fill Oisin, amb uns tons rosats que irra­dien una vita­li­tat com­mo­ve­dora.

Oisin va ser bate­jat a Mont­ser­rat. Scully es va fer íntim del pare Laplana, el direc­tor del museu de l’aba­dia, i junts van con­ce­bre la inter­venció artística a l’església romànica de Santa Cecília. Scully pot ser vist, en part amb raó, com un imi­ta­dor de l’estil de Rothko, però el que va fer a Santa Cecília és d’una sin­gu­la­ri­tat màxima, i sen­si­ble al patri­moni català. Llàstima que, si no són grups amb cita prèvia, l’espai no es pot visi­tar. L’artista, que ho va ges­tar com un regal, també està dol­gut amb això.

Tam­poc està con­tent amb el museu Reina Sofía, que pos­se­eix un qua­tre seu immens (que ara ha viat­jat a la Pedrera), però el té a les reser­ves. “M’ha arri­bat el rumor que al Reina Sofía pre­fe­rei­xen expo­sar docu­ments i vídeos, no pin­tura”, diu amb un som­riure maliciós que tras­pua el seu ego.

A Oisin el retro­bem a la dar­rera paret de la mos­tra, en què hi ha un tast del retorn a la figu­ració que ha prac­ti­cat Scully els dar­rers anys, més com un diver­ti­ment que cap altra cosa. L’abs­tracció con­ti­nua sent el seu llen­guatge. A punt de com­plir els 80 anys, con­ti­nua con­vençut que l’abs­tracció és un llen­guatge uni­ver­sal amb què es pot arri­bar “a la uni­fi­cació del món.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.