cultura

Crítica

música

Paco de Girona

Primer de tot, una rectificació: el concert que va oferir Paco de Lucía, dissabte passat a l'Auditori, no va ser el seu debut a Girona, tal com vam informar erròniament el mateix dissabte, amb escassa memòria històrica. Pere Garcia ens recorda que el guitarrista ja va actuar el dissabte 1 de febrer de 1975, al Teatre Municipal de Girona. “Curiosament, l'organitzador d'aquell concert va ser el desaparegut Pedro, que va tenir un bar de tapes a la Força. Però quan va organitzar l'actuació de De Lucía, en Pedro portava el bar del GEiEG, al carrer Albareda. “Jo hi anava cada dia, i l'actuació va ser molt comentada”, rememora Pere Garcia. Gràcies.

En aquell concert de fa 35 anys, es van exhaurir les localitats del Municipal. Dissabte passat, a la sala simfònica de l'Auditori també es van omplir totes les butaques. L'any 75, Paco de Lucía era tot un jove fenomen: a més del seu treball formant un tàndem històric amb Camarón, el seu últim disc en solitari, Fuente y caudal (1973), havia estat un gran èxit de vendes gràcies a una rumba instrumental titulada Entre dos aguas, que encara avui dia no pot faltar en el seu repertori de directe. Dissabte passat, Entre dos aguas va tancar, com a únic bis, el seu concert a Girona, com també ho va fer aquest estiu al Festival Castell de Peralada. De fet, els concerts de Girona i Peralada van tenir el mateix esquema, repartit en dues parts: el guitarrista comença tot sol el concert i va donant entrada progressivament a la resta del seu grup; primer, només amb les percussions d'El Piraña, i les palmes i les veus de Duquende i David de Jacoba i després, ja amb la guitarra d'Antonio Sánchez –nebot i digne successor de Paco–, el baix elèctric del cubà Alain Pérez i la sorprenent harmònica flamenca d'Antonio Sánchez, a qui, per contra, no ens cansarem de repetir que es deixi el teclat a casa. Gràcies a Déu, no va sonar gaire.

La reacció del públic gironí va tornar a ser entusiasta i sorollosa, tant amb Paco com amb els seus músics –als quals reparteix joc generosament en nombrosos solos– i especialment amb el bailaor Antonio Fernández Montoya, el Farruco, germà del popular Farruquito i tota una bèstia escènica. Van ser dues hores d'una gran intensitat i un virtuosisme subtil i elegant, gens acrobàtic. Trenta-cinc anys després, Paco de Lucía va tornar a ser Paco de Girona. I no l'oblidarem, però que torni més sovint.

Paco de Lucía
Dissabte 27 de novembre, sala simfònica de l'Auditori de Girona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós