Cultura

Crítica

cinema

Hitler i el logopeda

En una escena d'aquesta pel·lícula, el rei George VI d'Anglaterra veu un noticiari amb imatges de Hitler i queda bocabadat per la seva habilitat oratòria. No és estrany, ja que ell té problemes de tartamudesa i això pot afectar la seva feina com a monarca, sobretot ara que el país entrarà en guerra. Però ja fa temps que està en contacte amb un logopeda de mètodes més aviat expeditius i això pot salvar-li la pell. Fet i fet, Hitler i el logopeda són la clau d'allò que El discurs del rei hagués pogut ser i no és. D'una banda, el film desaprofita sistemàticament un incipient discurs sobre la comunicació com a gran arma política del nostre temps, un apunt interessant que Tom Hooper deixa de banda per centrar-se més en els personatges. D'una altra, ni tan sols en aquest aspecte arriba enlloc: l'enfrontament entre l'aspirant a actor fracassat que ara ensenya a parlar als altres i el polític que vol utilitzar la paraula per fins més prosaics –i perillosos, cosa que el film mai no gosa dir— és el símbol d'un canvi d'època que el film no sap reflectir en cap moment.

Queden, doncs, unes imatges en aparença elegants i en realitat rutinàries, uns actors solvents capficats en allò que se'n diu un “duel interpretatiu”, i un missatge sobre la superació que pot anar molt bé per apujar els ànims de la població en temps de crisi. Perquè la sensació amb què aquest crític ha sortit del cinema és la d'haver estat veient més un producte prefabricat que una pel·lícula, però també una enganyifa que, amb l'excusa de parlar del poder en termes planers, l'acaba mitificant, com sempre passa quan no es vol ser conscient del material amb què s'està jugant.

El discurs del rei
Director: Tom Hooper. Int: Colin Firth, Geoffrey Rush
Regne Unit, 2010


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic