Cultura

Crítica

flamenc

Epifania flamenca

Com si es tractés d'una bestreta abans de l'arribada dels Reis d'Orient, els responsables del festival De Cajón van decidir avançar la data inaugural per tal d'acollir una producció específica de Niña Pastori absolutament condicionada a les dates nadalenques. La jugada els va sortir rodona, com es va veure reflectit en un Palau ple fins a l'orgue. Però no tan sols pel motiu crematístic de la bona taquilla, sinó també per la possibilitat que va oferir de veure la cantant gaditana més ficada en l'essència flamenca i en les sonoritats d'arrel del que ens té acostumats. Un autèntic regal en forma d'epifania flamenca va ser, sense anar més lluny, el martinete sobre el naixement de Jesús que la Pastori va oferir a l'inici. Va ser durant aquest primera part, vestida de negre com mana la tradició, quan la cantant va exhibir el seu potencial com a cantaora de cadira i quejío amb nadales poc conegudes i gens convencionals. Una vessant que va tenir la màxima intensitat quan va estrenar en la seva veu, més flamenca que mai, la nadala que des que era petita sent cantar a la seva mare per aquestes dates. Va ser una llàstima que poc després arribés el moment de les concessions i que, entre aquestes, Pastori decidís recordar la memòria d'Enrique Morente amb una descafeïnada versió del clàssic Nit de pau precedida d'una no menys mel·líflua adaptació de White Christmas. Unes adaptacions tan prescindibles com obligat resultava que la festa acabés amb els clàssics ibèrics dels peixos que beuen en el riu i amb allò de “ande, ande, ande, la marimorena”. Tot i que es va acabar imposant el tòpic, durant més d'un moment en el transcurs de la vetllada una estrella va lluir en el firmament flamenc.

Niña Pastori
Palau de la Música. Festival De Cajón. Barcelona. 3 de gener.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz

ART

El paper pioner d’Espais, en una exposició a Girona

Girona
Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona