cultura

Crítica

música

La mare coredemptora

Al principi d'aquest colpidor i bell espectacle, Lídia Pujol dóna la clau quan recrea una conversa en què Jesús recorda a Maria la seva missió redemptora. I la mare li contesta que, si ella no li hagués donat la vida i l'aliment, aquesta missió no hauria estat possible. “Com t'hauries presentat davant dels homes? Com un esperit?”, afegeix la dona, que reclama també el seu paper en la missió del fill i ser, per tant, “coredemptora”. No tot és tan místic en aquest espectacle concebut originàriament per a esglésies i altres espais monumentals, amb el títol La cerimònia de la llum, que ara arriba als teatres amb el nom d'Elogi d'ombra. La relació entre mare i fill assoleix nivells més quotidians, però no menys poètics, en una sèrie de cançons de bressol d'origen divers –una jueva sefardita, una altra àrab: la infància és l'únic territori comú, el paradís perdut– que s'intercalen amb fragments del Llibre Vermell de Montserrat, reforçant així l'equilibri entre humanitat i divinitat, a la recerca del misteri de la vida i, per extensió, de la mort. Sense grans efectismes, només amb la presència blanca i etèria i les veus imponents de Lídia Pujol i Mohamed Bout Ayoub, amb set músics excel·lents al darrera i algunes projeccions, s'aconsegueix crear un clima màgic i misteriós. La mare coredemptora rep també la seva pròpia corona d'espines en aquesta cerimònia laica construïda amb melodies ancestrals, de vegades distorsionades en clau gairebé de free jazz o noise medieval. Agosarat? Sí, i brillant.

Elogi d'ombra
Intèrprets: Lídia Pujol, direcció, interpretació i dramatúrgia; Mohamed Bout Ayoub, veu; Dani Espasa, teclats i direcció musical; Efrén López, saltiri, viola de roda i llaüts, etcètera.
Teatre de Salt, 15 de gener.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles