cultura

Crítica

música

Sense tensió dramàtica

L'Auditori de Girona ha programat per primera vegada la Simfonia núm. 9 en re menor, Op. 125 ‘Coral', una de les obres més importants de la història de la música occidental, que va ser introduïda per Xavier Paset.

Composta a partir del to heroic recobrat de la seva Tercera simfonia, la Novena, emmarcada en el seu tercer període creatiu, caracteritzat sobretot per l'abstracció, és una simfonia de contrastos i dissonàncies on Beethoven plasma la vertebració d'una nova manera de tractar el material musical.

Els primers tres moviments (Allegro ma non troppo, un poco maestoso, Scherzo i Adagio) culminen en l'innovador i excepcional finale (PrestoAllegro assai), el qual s'inicia amb un recitatiu instrumental i amb cites dels moviments precedents, i que remet, en la seva imaginativa concepció, al formidable passatge que precedeix la fuga de la Sonata per a piano Op. 106 ‘Hammerklavier'.

El tema de l'alegria, introduït per violoncels i contrabaixos, desenvolupat amb la tècnica de la variació, va guanyant intensitat i desemboca en l'aparició de la veu humana per primera vegada en una simfonia, amb quatre solistes i cor mixt que canten els coneguts versos de Friedrich von Schiller.

Sir Neville Marriner, al capdavant de l'Orquestra de Cadaqués, va presentar el resultat d'una lectura que destacava l'estratificació dels plans sonors i que, en aclarir la textura, va deixar al descobert imprecisions en els atacs i les transicions.

En general, sobretot en els moviments instrumentals, es va a trobar a faltar la tensió dramàtica que catapulta la introspecció i l'explosió de la música de Beethoven, i tot i el bon comportament de l'orquestra es va notar que la formació, segurament per la seva idiosincràsia, no estava del tot compenetrada. Tot i alguns desequilibris dinàmics entre les veus i els instruments, l'últim moviment va ser intens i va arribar amb nitidesa i energia als oients.

L'Orfeó Català va cantar amb força i convicció. i els solistes, amb la substitució de la soprano Barbara Bonney per Raquel Lojendio, van enriquir el conjunt amb el contrast tímbric de les seves veus i van contribuir a fer que la interpretació proposada per Marriner connectés amb el públic.

La Novena de Beethoven
Intèrprets: Orquestra de Cadaqués, Orfeó Català i Sir Neville Marriner (director).
Auditori de Girona, 7 de març.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA