cultura

Crítica

cinema

A l'illa de la modernitat

El gran tema de la filmografia de Wes Anderson és la família. El seu desig no és fer-ne una exaltació, ni una crítica ferotge. Les famílies de Wes Anderson són agrupacions a contracorrent, desestructurades o renovades, a l'interior de les quals hi ha fortes desavinences i curioses interrelacions. Moonrise Kingdom explica la història de dos adolescents –una noia amb família i un noi a la seva recerca– que s'escapen per tal de viure al marge de les convencions i convertir-se en uns nous Robinson. Amb uns prismàtics, uns mapes, unes brúixoles i uns quants manuals de bons exploradors no triguen en convertir-se en una parella que lluny de la família, busca la seva nova llar, una altra forma possible de convivència que passi pel desig de retrobar allò no assolit i sentir els plaers de certa vida alternativa. Vista des d'aquesta perspectiva, resultaria curiós comprovar com estableix un cert punt de contacte amb la parella que s'escapava a l'illa estiuenca a Un verano con Mónica d'Ingmar Bergmano amb els dos Robinson de Pierrot le fou de Godard. És com si a partir de l'idea de l'escapada a l'illa, Wes Anderson intentés trobar un dels trets bàsics del cinema de la modernitat. Amb tot, però, la seva proposta passa per altres camins, ja que malgrat ser una pel·lícula d'autor molt ben articulada, el que sorprèn més és que és també una pel·lícula per a adolescents. El resultat és com si Pierrot i Ferdinand de Pierrot le fou acabessin trobant-se amb Tom Sawyer i Huckelberry Finn.

En aquest sentit, té elements que funcionen a la perfecció. Hi ha un desig d'aventures que vol preservar alguna cosa incontaminada de l'edat de la innocència davant el fantasma de l'edat adulta. Anderson juga amb mapes misteriosos, cabanes als arbres, amics que es barallen, una tempesta terrorífica i uns personatges adults que tenen més a veure amb el xèrif de les històries llegendàries o la bruixa perversa de tots els contes. Anderson ens transporta a un conte que resulta més atractiu per a cert públic adult a qui li agraden els models no convencionals de cinema, que al públic infantil educat amb els efectes especials de Harry Potter. Moonrise Kingdom no acaba d'encaixar les seves peces, però no perd l'encant. Potser el seu secret radica en el virtuosisme de la posada en escena, en els complicats enquadraments frontals, mentre converteix la música de Benjamin Britten en la banda sonora d'un film de boys scouts molt poc kumbaiàs.

Moonrise kingdom
Director: Wes Anderson. Int.: Bruce Willis, Bill Murray
EUA, 2012


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Moonrise Kingdom

«Moonrise Kingdom»

Gènere: Comèdia dramàtica
Direcció: Wes Anderson.
Intèrprets: Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Frances McDormand, Tilda Swinton.
Valoració crítica: [eb] [eb] [eb] [eb]

Publicat a

DANSA

El Mercat convida dues coreografies noruegues a ballar complexes celebracions

BARCELONA
cultura

Collboni esquiva reunir-se amb els impulsors de la campanya Salvem el Museu del Disseny

barcelona
Cinema

El BCN Film Fest obre portes i espera Meg Ryan

barcelona
Mònica Soler Ranzani
Novel·lista

“Faig ficció, però em preocupa molt la versemblança”

Barcelona

Model i artista amb final feliç

Barcelona
ARTS EN VIU

Ròmbic produeix un ‘site specific’ amb 10 titellaires pel seu desè aniversari

BARCELONA
sant feliu de guíxols

Dani Fernández, La Oreja de Van Gogh i Nil Moliner, al 2n Idilic Festival

sant feliu de guíxols
mostra

Nova exposició permanent a la Fundació Josep Pla de Palafrugell

Palafrugell
Crítica

Lloança al gran misteri