cultura

Oriol Calvo

Director del Museu del Càntir d'Argentona

“La cultura ben gestionada pot, fins i tot, donar diners”

Diu que es creu la seva feina al capdavant d'un museu que resisteix l'envestida de la crisi “amb capacitat de reinvenció constant”. El director del Museu del Càntir d'Argentona defensa sense complexos la rendibilitat de la cultura
En ple segle XXI, en què la tec­no­lo­gia, inter­net i les xar­xes soci­als arra­sen, quin paper té el Museu del Càntir?
Pre­ci­sa­ment ens estem replan­te­jant aquest paper. Sem­pre hem vol­gut que el museu no fos una ins­ti­tució que mirés només enrere i és per això que la nos­tra aposta forta va ser ende­gar una gran fira de ter­rissa que demostrés que aquest sec­tor tenia pro­jecció de futur. L'aposta de futur és donar aixo­pluc al movi­ment cera­mista con­tem­po­rani de Cata­lu­nya per esde­ve­nir un cen­tre dina­mit­za­dor d'aquest tipus d'arte­sa­nia.
Reno­var-se o morir.
Per nosal­tres es tracta d'una acti­tud per­ma­nent. El món can­via molt de pressa i t'obliga a veure el bosc més enllà de l'arbre.
Tot i això, Argen­tona sense el càntir no seria el mateix.
Està bé que els pobles es puguin dife­ren­ciar i tenir trets dis­tin­tius però en cap cas aquests trets han de ser reduc­ci­o­nis­tes. Ara, Argen­tona no només és càntir i, sobre­tot, en cul­tura, té un patri­moni for­mi­da­ble. També és cert que als argen­to­nins els costa assu­mir aquest vin­cle amb el càntir.
Després de 62 anys de fira?
Argen­tona no té un pas­sat ter­ris­saire com poden tenir altres ciu­tats cera­mis­tes; ara, des del segle XVII hi ha docu­men­tat un mer­cat de càntirs. Per tant, d'història i tra­dició també n'hi ha i els donem valor.
Qui visita el museu?
Tenim des de col·lec­ci­o­nis­tes de ter­rissa que són conei­xe­dors del nos­tre fons de més de 3.000 peces fins a famílies que pas­sen les vacan­ces a Bar­ce­lona. Ara, segur que agra­dem perquè som el segon més visi­tat de la comarca, i l'atrac­tiu de ser un museu monogràfic et dóna una visi­bi­li­tat que altres espais més gene­rals no tenen.
Amb les reta­lla­des dels ajun­ta­ments a la cul­tura les estan pas­sant magres?
Afor­tu­na­da­ment, nosal­tres fa temps que no vivim només dels diners fixos que dóna el con­sis­tori. Fins l'any pas­sat no repre­sen­ta­ven més del 30% i l'altre 70% l'havíem d'acon­se­guir amb recur­sos pro­pis, i això, t'ho ben asse­guro, reclama grans dosis d'enginy. Som el segon museu públic de Cata­lu­nya després del de Cape­lla­des que s'auto­fi­nança.
Però que la cul­tura sigui defi­citària no és un mal endèmic?
La cul­tura ben ges­ti­o­nada pot, fins i tot, donar diners. Nosal­tres fem mol­tes acti­vi­tats que són defi­citàries, però alhora ho com­pen­sem amb altres que sí que són ren­di­bles, com la fira o l'escola de ceràmica. Hi ha d'haver un retorn econòmic sufi­ci­ent perquè puguis jus­ti­fi­car cada pas que fas.
Per què hau­ria de venir a la Fira?
Perquè és l'exem­ple més clar que la ceràmica i la ter­rissa, amb una setan­tena d'arte­sans, són ben vives aquí i arreu d'Europa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.