cultura

L'avarícia dels voltors

L'artista Jordi Abelló presenta una singular exposició de retrats de banquers, que únicament es pot veure a través del mòbil en unes coordenades concretes

La mostra es pot veure al mòbil al davant de vuit seus bancàries de Barcelona i Madrid

L'artista Jordi Abelló (Reus, 1970) diu que quan Velázquez va pintar el retrat del papa Innocenci X va aconseguir reflectir en la seva mirada la imatge del poder. Aquell poder, i més encara, la cobdícia humana, són les que ha volgut transmetre ara l'artista en el treball Bank, una exposició virtual que retrata l'ambició dels sectors financer i econòmic, a partir de retrats de personatges reals, presidents d'alguns dels bancs més importants del món.

Més enllà de la destresa i el contingut pictòric, hi ha dos fets que singularitzen aquesta col·lecció: per una banda, que un cop pintades les obres, l'artista les ha posades a disposició d'un grup de voltors salvatges que, gràcies a les picades amb el seu bec, “les han finalitzades”. I, d'altra banda, que a l'hora d'exposar el treball, Abelló fuig dels camins tradicionals i acadèmics, i l'exposició únicament es pot veure a través del mòbil en algunes entitats bancàries de Barcelona i de Madrid.

Quan l'artista va tenir pintats una quarantena de retrats, en va seleccionar dotze i se'n va anar a Nonasp, on es troba una reserva natural de voltors. Allà va deixar les obres, a la intempèrie, exposades a l'atac dels voltors. I una setantena d'aus van picar amb el seu bec els retrats de personatges com ara Isidre Fainé (La Caixa i Caixa Bank) i Emílio Botín (Grup Santander). “La intervenció dels voltors és imprescindible per aconseguir retratar l'autèntic rostre del poder”, explica l'artista. Abelló ha treballat el reflex de l'avarícia a la cara de cada banquer i després les ha comparat amb el rostre del voltor, un au rapaç que, segons Abelló, guarda la mateixa mirada i gest que el banquer. L'artista, que va enregistrar en un vídeo l'acció dels voltors, diu que va “fracassar” en el seu intent de pintar l'ambició, i que per això va haver de cedir l'obra a les aus.

Només al mòbil

La novetat de l'exposició no només està en el procés creatiu, sinó també en la tecnologia emprada. És una mostra de pintures i vídeo que tan sols es pot contemplar a través del telefon mòbil (amb el sistema operatiu Android), en unes coordenades concretes, que coincideixen al davant de vuit entitats bancàries de Barcelona i Madrid (les seus bancàries de la plaça Catalunya de Barcelona i les torres Kio i el Banc d'Espanya de Madrid), a més de la Documenta (13) de Kassel, l'esdeveniment artístic més important que se celebra cada cinc anys a la ciutat alemanya. Els usuaris poden descarregar-se l'aplicació de manera gratuïta a través de l'Android Market introduint “bank jordi abelló” al cercador. L'exposició estava pensada també per a usuaris d'Iphone, però, malgrat tenir a punt la tecnologia, Apple no ha permès incloure-la al·legant “que no era prou interactiva amb el públic”.

La mostra serà indefinida en el temps, “fins que la tecnologia quedi obsoleta”, segons l'artista. D'aquí a uns mesos, també es podrà consultar a la pàgina web www.jordiabello.com.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda