cultura

Experts en arts escèniques analitzen el paper de l'actor al món del teatre

El III Simposi Internacional realitza un recorregut històric de l'interpret des del teatre naturalista fins a l'actual escena digital

Lluís Masgrau de l'Institut del Teatre, el professor Pablo Corral o el dramaturg Manuel Molins són alguns dels ponents de les jornades que acull la Universitat d'Alacant

La Uni­ver­si­tat d'Ala­cant acull la ter­cera edició del Sim­posi Inter­na­ci­o­nal d'Arts Escèniques que s'orga­nit­zat cada tres anys i que en les dos edi­ci­ons ante­ri­ors havia tin­gut com a eix cen­tral el dra­ma­turg Manuel Molins i el tea­tre breu. Aquest any el paper de l'actor al tea­tre és el motiu que ha reu­nit dife­rents experts del món de les arts escèniques a Ala­cant, vin­guts d'arreu el país.

Biel San­sano, pre­si­dent del comitè orga­nit­za­dor ha expli­cat que “tra­di­ci­o­nal­ment havia estat el text tea­tral el prin­ci­pal objecte d'anàlisi i poste­ri­or­ment, des dels anys 60 el direc­tor com a prin­ci­pal agent cre­a­tiu, però mai s'ha tin­gut en compte el paper de l'actor en tant que per­so­natge efímer dins d'aquesta dis­ci­plina”.

Pre­ci­sa­ment la temàtica tri­ada per aquesta edició ha des­per­tat un gran interès entre els pro­fes­si­o­nals de les arts escèniques, ja que té la vir­tut de tro­bar un punt de con­fluència dels estu­dis tra­di­ci­o­nals de les huma­ni­tats, les filo­lo­gies o la història i crítica del tea­tre, que és el que fem a les uni­ver­si­tats amb els interes­sos de les esco­les de for­mació d'actors, actrius, direc­tors o de dansa. “A les uni­ver­si­tat ens dedi­quem a l'estudi més teòric dels aspec­tes rela­ci­o­nats amb el món de les arts escèniques, però el gran èxit d'aquesta tro­bada és, sense dubte, la par­ti­ci­pació de per­so­nes pro­vi­nents de l'esco­les supe­ri­ors, com és el cas de l'Ins­ti­tut del Tea­tre o de les Esco­les Supe­ri­ors de València i les Illes”, ha expres­sat San­sano que ha asse­gu­rat que “això ens per­met a uns i a altres conèixer millor els dife­rents punts de vista que con­flu­ei­xen a les arts escèniques”.

Els ponents

Entre els vint-i-dos ponents que par­ti­ci­pen al Sim­posi que es cele­bra entre aquest dijous i diven­dres a Ala­cant, des­taca la inter­venció de Lluís Mas­grau de l'Ins­ti­tut del Tea­tre, el dra­ma­turg Albert Mes­tres, Pablo Cor­ral, pro­fes­sor d'inter­pre­tació o el també dra­ma­turg Manuel Molins.

Els dife­rents ponents, algun vin­gut des de Nova York o està fent la seua tesi, com és el cas de Boris Daussà, han fet un repàs del paper de l'inter­pret tea­tral des de finals del segle XIX fins a les noves meto­do­lo­gies sobre la inter­pre­tació i l'inter­pret a l'inici del segle XXI, a través d'una visió històrica de la història dels actors al tea­tre, la recerca de la memòria de grans actors obli­dats, pas­sar de la teo­ria pura i dura a la direcció d'actors com han fet Joan Cas­tells o Albert Mes­tres i final­ment una apro­xi­mació a les noves teo­ries dels actors.

El Sim­posi l'orga­nit­zen l'Ins­ti­tut Interu­ni­ver­si­tari de Filo­lo­gia Valen­ci­ana, el grup de recerca “Tra­di­ci­ons tea­trals i Dra­matúrgies con­tem­porànies de la UA i el Grup de Recerca en Arts Escèniques de la UAB i al comitè orga­nit­za­dor tro­bem repre­sen­tants d'uni­ver­si­tats com la d'Avinyó, Swan­sea, València, Ala­cant o l'Autònoma de Bar­ce­lona, a més de mem­bres de l'Ins­ti­tut del Tea­tre o l'Escola Supe­rior d'Arts Escèniques de les Illes Bale­ars.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.