Llibres

còmic

jaume vidal

Xiuxiueig terrorífic

Erik Kriek presenta l'última adaptació al còmic de l'univers de Lovecraft

Les des­crip­ci­ons que feia H. P. Love­craft dels mons­tres que apa­rei­xien en les seves novel·les evo­ca­ven a pops o cala­mars amb ten­ta­cles amb un toc antro­po­morf, o a éssers amb esca­mes que sor­tien d'abis­mes més enllà de la geo­gra­fia ter­rena. Bàsica­ment, aques­tes des­crip­ci­ons for­mals eren un pre­text perquè el lec­tor tin­gui un refe­rent figu­ra­tiu dels temes de què trac­tava la seva obra i la forma dels quals és difícil de donar: la por, els temors ances­trals, la ignorància, l'angoixa exis­ten­cial, els enig­mes mai resolts, la incom­prensió de la diferència. Per això, un dels seus intèrprets gràfics més reei­xits ha estat Alberto Brec­cia (Mon­te­vi­deo, Uru­guai, 1919; Bue­nos Aires, l'Argen­tina, 1993), que com a gran mes­tre explo­ra­dor de tècni­ques noves del còmic va recrear el món de Love­craft a Los mitos de Cthulhu, una de les últi­mes edi­ci­ons a l'Estat espa­nyol va ser per la des­a­pa­re­guda edi­to­rial inde­pen­dent Sin­sen­tido. Aquesta obra de Brec­cia es va publi­car en àlbum per pri­mer cop l'any 1975, però els dife­rents epi­so­dis que la inte­gren havien apa­re­gut abans a diver­ses publi­ca­ci­ons periòdiques: El cere­mo­nial, La som­bra sobre Inns­mouth, La ciu­dad sin nom­bre, El que susur­rava en las tini­e­blas, El color que cayó del cielo... Brec­cia volia endin­sar-se en la inves­ti­gació de les rela­ci­ons entre la lite­ra­tura i la his­to­ri­eta com ja ho havia inten­tat amb l'adap­tació d'Informe sobre cie­gos d'Ernesto Sábato (Asti­berri), que en un prin­cipi va posar força tra­ves a la inter­pre­tació gràfica de Brec­cia. El resul­tat va ser una de les obres més ago­sa­ra­des de la història del còmic fins aquell moment. Brec­cia va uti­lit­zar el dibuix, l'aiguada, el ras­pat, el lla­pis, la ploma, el pin­zell, el... amb un trac­ta­ment que mos­trava l'hor­ror de manera abs­tracta, però tan­ma­teix, les imat­ges del que volia trans­me­tre eren nítides pel lec­tor, tal com Love­craft va fer en l'obra ori­gi­nal. Brec­cia va fer un plan­te­ja­ment artístic molt con­tem­po­rani en ofe­rir al lec­tor la pos­si­bi­li­tat de cons­truir el relat amb ell. “Aviat em vaig ado­nar que amb el llen­guatge tra­di­ci­o­nal del còmic no podria repre­sen­tar de manera ade­quada l'uni­vers de Love­craft, de manera que vaig expe­ri­men­tar amb noves tècni­ques com el mono­tip i el collage”, va expli­car.

El món de Love­craft també va ser reco­llit pel fill de d'Alberto Brec­cia, Enri­que Brec­cia, però ho va fer des de l'òptica de la vida del novel·lista, al qual pre­senta ali­men­tant la ficció nar­ra­tiva de la seva experiència i pors reals. Love­craft (Norma Edi­to­rial) va ser publi­cat el 2003 als Estats Units amb guió de Hans Rodi­o­noff adap­tat per Keith Gif­fen i amb pròleg del cine­asta John Car­pen­ter. Altres autors de còmic i molts de cine­as­tes han adap­tat Love­craft, però més enllà d'aques­tes trans­la­ci­ons pun­tu­als, ha estat la gran influència que l'espe­rit de la seva obra ha exer­cit amb la fan­ta­sia, el ter­ror i la ciència-ficció de tot el segle XX i fins ara.

Aquesta és la influència que ha rebut l'il·lus­tra­dor holandès Erik Kriek (Ams­ter­dam, 1966) autor d'H.P. Love­craft Desde el más allá y otras his­to­rias (Edi­ci­o­nes la Cúpula). Kriek també recull diver­sos relats love­craf­ti­ans com el que dóna títol al lli­bre com La som­bra sobre Inns­mouth, amb un final força angoi­xant, o El color que cayó del espa­cio, sobre la cai­guda d'un mete­o­rit a la terra, tema que ha ins­pi­rat mol­tes pel·lícules de ciència.

L'estil de Kriek és con­tra­dictòria­ment sin­gu­lar i con­ven­ci­o­nal alhora: bar­reja ade­quada de les velles històries de ter­ror de l'edi­to­rial EC, under­ground dels sei­xanta, del còmic de la War­ren dels setanta i vui­tanta que a l'Estat espa­nyol tin­dria reflex amb la revista men­sual Cre­epy, i de novel·la gràfica d'ara. És a dir, pro­ducció neta­ment actual però amb un cert gust vin­tage que escau per­fec­ta­ment a Love­craft, que va viure una curta vida (Pro­vi­dence, Estats Units, 1890, Ibídem, 1937) i va desen­vo­lu­par la seva pro­ducció literària entre els anys vint i trenta en les revis­tes de fan­ta­sia, les ano­me­na­des pulp, per la mena de paper que s'uti­lit­zava en la seva impressió.

Desde el más allá y otras historias
Text i dibuix: Erik Kriek Editorial: La Cúpula Pàgines: 118 Preu: 14,50 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia