Cinema

Crítica

cinema

Una representació ètica?

A punt de ser executat en un bosc, després de sobreviure a un afusellament massiu, un jove crida: “No soc jueu. Soc persa!” Abans, al camió que transporta els presoners abans de ser assassinats, un home li dona un llibre escrit en farsi a canvi d’un entrepà: la cultura com a salconduit per sobreviure a la barbàrie. Això perquè el jueu Gilles es convertirà en Reza (fill de pare persa i mare belga) avalat per aquest llibre que no entén. Hi ajuda que un oficial del camp de concentració vol aprendre farsi (per marxar a Teheran un cop acabi la guerra) i que s’empassa una llengua que Gilles inventa paraula a paraula amb un enginy esmolat per instint de supervivència.

El profesor de persa , dirigida per Vladimir Perelman, es presenta com una pel·lícula inspirada en fets reals, però es desenvolupa amb força inversemblança narrativa. Gilles/Reza (interpretat per l’afrancesat actor argentí Nahuel Pérez Biscayart) haurà de superar una sèrie d’entrebancs (la dificultat mateixa d’inventar una llengua, les sospites del seu “alumne”, la perfídia d’uns guardes obsessionats a eliminar-lo) d’acord amb un guió construït d’una manera tan òbvia com forçada amb mala traça. El film renova una discussió interminable: és ètic que la representació de l’horror dels camps nazis es faci a través de les estratagemes vulgars d’una dramatització? No precisament a la manera d’El profesor de persa, que, a més, usa un to de vodevil en relació amb els embolics sexuals dels malvats guardes, mentre que, concentrant-se en una supervivència individual, mostra els presoners com una massa tot i procurar avalar-se com un film que vol restituir la memòria dels morts anònims que el nazisme va intentar esborrar.

El profesor de persa
Director: Vladimir Perelman
Rússia-Alemanya-Bielorússia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera