Arts escèniques

Crítica

teatre

Puresa

La blancor transmet calma i puresa. Des de la intimitat i la contemplació, Marina Baixas i Júlia Mata arrenquen una conversa impossible amb un objecte inanimat. Fulla blanca és la conversa que tenen aquestes dues artistes amb les pàgines immaculades (imaginant que el paper tingués un raonament similar al d’un humà que tem, desitja, somia i accepta, finalment, el que li ofereix el destí). L’obra beu de les experiències que la Marina ha tingut en tallers de manipulació d’objectes arreu amb el seu pare, Joan Baixas (que també figura en el programa dins de la sala de màquines de l’espectacle). La connexió amb Daurrodó, per exemple, és evident. Aquest preciosisme tan senzill i despullat coincideix amb treballs de precisió com ara el de Xavier Bobés (Corpus) Shaday Larios i Jomi Oligor (La melancolía del turista); com el de Tian Gombau (Sabates noves); o el de Jordi Bertran (Antologia o Poemes visuals). La Marina i la Júlia tenen la joventut per poder copsar espais nous i investigar-los, mentre que en Joan (i bona part dels referents citats), en canvi, han de perseguir papallones per arribar a un paratge similar. El que dona consistència al que elles imaginen del paper és la seguretat en el que fan i en la manera en què s’expressen, directes i honestes, des d’un lloc autèntic.

El minimalisme passa a ser absolut i el surrealisme deixa pas a instants preciosos com per exemple el vol del paper en blanc. O al moment dolorós imaginant la violència exercida pel marit a la dona i a ulls dels fills que decideixen marxar, on sigui. El ritme és pausat tot construint una margarida feta amb papers. De fons, ressonen allò que temen els fulls. Júlia introdueix àudios i bases de so que respiren amb el moviment del full propiciat per la Marina. La poètica amara tots els racons i deriva en un joc lliure sense més pretensió que jugar a imaginar.

Fulla blanca
Autoria: M.arina Baixas i J.úlia Mata
Dissabte, 23 d’octubre a La Planeta. Temporada Alta


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera