Música

Guitarra, gralla i electrònica

El 35è Tradicionàrius mostra les “diferents mirades” que se li fan, a la música d’arrel, amb 50 propostes

Una imatge de David Ruano il·lustra el cartell –i les intencions– del 35è Tradicionàrius. S’hi veu una guitarra i una gralla que eren propietat de Jordi Fàbregas, fundador del festival, mort el gener de l’any passat, i una taula d’efectes pròpia de la música electrònica. Un lligam entre l’espai tradicional i el contemporani amb el qual el Tradicionàrius, segons explicava ahir Carol Duran, directora artística per segon any del festival, celebra les “diferents mirades” que se li fan, a la música d’arrel, gràcies a les quals aquesta encara està “ben viva”.

Més de 50 activitats i 60 grups, amb una remarcable –però, segons Duran, “no intencionada”– presència femenina, nodriran el festival durant tres mesos. La pandèmia ha obligat els organitzadors a teixir una programació amb “propostes properes i denominació d’origen”, la qual cosa no evita, però, la visita de músics del País Basc, Galícia i Castella i Lleó, i també d’arreu dels Països Catalans.

Es recupera, en la inauguració, demà a les vuit del vespre, a la plaça de la Vila de Gràcia, la cercavila, capitanejada per Kabum i Col·lectiu Guirigall. Després, al Centre Artesà Tradicionàrius (CAT), les gallegues Caamaño & Ameixeiras i un trio, La Gravetat de Coulomb, que es proposa nodrir de recursos contemporanis els gèneres de ball més comuns en places i envelats, obriran un programa que inclou trobades intergeneracionals (actuació conjunta, el dia 21, d’Artur Blasco, veteraníssim recol·lector de cançons, i l’urgellenc Arnau Obiols), recuperacions en clau humorística de cants mariners de treball (El Pony Pisador ho tenen ja tot venut per al seu concert el 4 de febrer), un doble passi de Maria del Mar Bonet (11 i 12 de febrer, amb un homenatge al Pare Ginard, autor del Cançoner popular de Mallorca), un tribut a Paddy Moloney dels Chieftains (20 de març) i presentacions dels nous treballs, entre d’altres, d’Arturo Gaya (27 de gener), Rosa Zaragoza (6 de febrer), Anna Ferrer (19 de febrer) i Vicent Torrent (6 de març).

El Tradicionàrius 2022, amb un pressupost similar al de l’any passat (133.000 euros, 60.000 dels quals aportats per l’Institut d’Empreses Culturals de Catalunya), finalment repeteix col·laboracions amb el Palau de la Música (concert de l’Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya el 27 de març), L’Auditori (Pep Gimeno Botifarra, amb la Banda Municipal de Barcelona, el 26 de febrer) i el Festival Barnasants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA
música

Lecocq debuta amb ‘Sous la glace / Sota el gel’, un manifest bilingüe contra la superficialitat

la bisbal d’empordà
Crítica
música

Blau de Colònia

GIRONA
calonge

L’Orquestra Di-versiones encapçala el cartell del tercer OncoMusic Fest

calonge

Llum verda a la nova biblioteca central pendent de trobar el finançament de 13,9 milions

SANT CUGAT DEL VALLÈS
TEATRE

El TNC aborda la crítica al sistema judicial amb ’Els criminals’

BARCELONA
Cultura

Adeu a Lorena Velázquez, la reina del cinema fantàstic

novetat editorial

Laurent Binet presenta una novel·la epistolar i detectivesca

Barcelona