Cinema

Encontres a la tercera fase

Miquel Planchart exposa trenta-quatre fotografies estereoscòpiques al Museu del Cinema

L’exposició es complementa amb dotze aparells de la col·lecció del museu gironí

L’estereoscòpia és la tècnica que reprodueix artificialment la visió de la tridimensionalitat d’una imatge. Des del 1838, quan l’anglès Charles Wheatstone va presentar els seus estudis, molts van aplicar aquesta tècnica que plasma la tridimensionalitat; més d’un segle i mig en què, basant-se en el principi de l’estereoscòpia, s’han desenvolupat diferents tècniques per observar imatges en tres dimensions.

Al Museu del Cinema de Girona hi ha una col·lecció àmplia i variada d’aparells, i des d’avui hi ha exposada una nova mostra que fusiona aquesta tècnica precinematogràfica i cinematogràfica amb la creació artística contemporània. Es titula De formes deformes. Una forma diferent de veure l’estereoscòpia, que recull 34 fotografies 3D en què l’artista i fotògraf Miquel Planchart fa una interpretació personal en l’aplicació de la tècnica estereoscòpica a l’hora de tractar la fotografia, on l’abstracció i el figurativisme es confonen, transportant-nos a espais nous, mons i paisatges onírics, rostres imprecisos, composicions surrealistes.

Una exposició que “s’ha de veure”, com va destacar el director del Museu del Cinema, Jordi Pons, perquè més que altres que poden ser explicades, en aquest cas es tracta d’una experiència totalment immersiva, amb aquest sorprenent component de lligar l’art contemporani i el precinema. Per complementar l’exposició hi ha una dotzena d’objectes i aparells de les col·leccions del Museu del Cinema vinculats als inicis de la fotografia estereoscòpica. Per a la correcta observació de les imatges d’aquesta exposició, realitzades amb la tècnica de l’anàglif, es faciliten unes ulleres especials –les d’un vidre vermell i l’altre blau–. Aquestes ulleres se subministren al visitant a l’entrada de l’exposició.

Miquel Planchart, que des de 1987 està especialitzat en la imatge estereoscòpica, tant en l’àmbit de la fotografia com en el cinema i el vídeo, amb la realització de nombrosos muntatges en format 3D arreu del món, va explicar ahir, en la inauguració de l’exposició, que la gènesi d’aquesta mostra va ser fruit d’un error. En realitat, Blanchart preparava un llibre en blanc i negre amb fotografies d’edificis en ruïnes, i una imatge a priori senzilla, quan va començar a capgirar-la i a retocar-la, es va adonar que li donava uns resultats espectaculars, “sense en cap cas retocar-les digitalment”. Les va projectar encara més, i va ser aleshores quan va decidir reconvertir el llibre en una exposició, la que es podrà visitar fins al 29 de gener del 2023.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS