Música

la crònica

La llum i la proximitat

El projecte de jazz contemporani Zb-Yu-Ra (pronunciat viure) rep el nom a partir de les inicials dels seus tres membres: el polonès Zbigniew Choknacki (acordió i electrònica), la taiwanesa Yuhan Su (vibràfon) i el banyolí Ramon Prats (bateria), fent aquest últim d’eix connector amb les comarques gironines. A causa de problemes amb visats decurrents de la pandèmia, el trio va haver d’esperar tot un any per finalment estrenar-se a l’Auditori de Girona, aquest diumenge 18 de setembre. Els músics en tenien ganes, i van optar per un plantejament físic molt proper al públic, que es va seure al bell mig de l’escenari.

La platea de la Sala Montsalvatge servia així de fons per a un potent joc luminotècnic, multicolor i calidoscòpic, que va reforçar atmosfèricament la idiosincràsia de viatge cosmonàutic que exhala la musicalitat del combo. Aquests veritables pioners de la llum i la proximitat van firmar, en efecte, una nit màgica, candidata a un dels millors concerts de l’any a la ciutat, per la generositat, fluïdesa i originalitat de la proposta, cànons per a una estètica que ha de tenir fondària i abast en el segle XXI: una música naixent del silenci primordial, que va desbravant l’espaitemps a poc a poc, atòmicament, fins a generar textures i harmonies elàstiques, energètiques i absorbents.

L’aventura va començar amb subtilitats, marcada per les notes –precisament– vibrants del vibràfon, mentre que l’acordió cercava ambientacions més vaporoses i la bateria jugava amb les aleatorietats. Ramon Prats, un dels exponents del free-jazz actual a Catalunya, es deixava emportar per l’experimentació, aplicant a les percussions un arc de violí, els propis peus i fins i tot els dits ensalivats. En busca de l’ordre interplanetari, les intermitències van fer-se gradualment més brillants, veloces i orgàniques, a mesura que els sons explorats pels tres músics s’anaven unificant equitativament en una voluntat comuna, sense egocentrismes ni esperpents, engendrant una banda sonora sucosa, juganera i zenital.

El miracle va durar gairebé una hora, amb el músic banyolí, sentint la responsabilitat del projecte, adreçant-se abans del bis als presents per agrair la benaurança i també l’aposta de l’Auditori vers propostes més avantguardistes i minoritàries. Només podem desitjar que aquest compromís continuï.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona