Cinema

Fogons sense dones

‘La cuina dels homes’, el documental de Sílvia Subirós sobre el Motel Empordà que aspira als Goya, es presenta avui a Temporada Alta i ja ho ha fet a Terra Gollut

El fil conductor del film és com històricament s’ha apartat la dona de la gran cuina dels xefs

El Motel de Figueres és un restaurant emblemàtic i un referent gastronòmic que va marcar un abans i un després en l’evolució de la cuina catalana. Fundat l’any 1961 i dirigit per Josep Mercader, el mític cuiner, gran renovador de la cuina del país, a la seva cuina només hi havia homes i de la dels qui van prendre la seva herència als fogons també: el fill (Jaume Subirós) i tres nets. Paradoxalment, ell no es va cansar mai de reivindicar que la bona cuina empordanesa va sorgir de les dones, que, com deia, solien ser les que anaven a fer la verema a la veïna França i en tornaven amb les receptes millorades.

Precisament és una neta de Josep, Sílvia Subirós Mercader, qui malgrat no heretar el seu art als fogons sí que ho ha fet de filmar –faceta del cuiner que no es coneixia més enllà de l’àmbit familiar– i ara reviu en una pel·lícula documental no només la història i els orígens del Motel Empordà, sinó que aprofita per incidir en la importància de totes aquelles dones que han restat a l’anonimat i no han aparegut mai a la primera pàgina dels diaris. D’aquí el títol de La cuina dels homes, perquè a la seva família són els homes (cinc) que s’han dedicat a la cuina, però cap de les quatre dones.

Sílvia Subirós es dedica a explorar els recursos creatius del cinema per recuperar la figura anònima de la seva àvia, Anna Baret. Tot això ho pot fer després de descobrir que el seu avi tenia una càmera de 8 mm amb la qual filmava la seva família, principalment la seva dona i àvia de la Sílvia. És així com recupera les filmacions que va fer el seu avi, un material valuós que li serveix per construir un fil conductor: com històricament s’ha apartat la dona de la gran cuina dels xefs.

Les imatges d’arxiu són un recurs molt important en l’obra de Subirós. La pel·lícula es nodreix també dels arxius de la Filmoteca Espanyola, TVE, TV3 i Filmoteca de Catalunya, a més d’altres arxius internacionals. The Festival of Lies és el primer llargmetratge documental que ha dirigit, amb el qual va guanyar el premi Docs in Progress a Visions du Réel l’any 2015.

La pel·lícula ha fet un bon recorregut seleccionada a diversos festivals. Va començar al de Màlaga per continuar al Docs Barcelona, el Festival Internacional de Cinema de Catalunya de Roda de Berà, el Festival de Cinema Documental de Cadis i, entre altres, recentment al Terra Gollut Film Festival i avui (Cinema Truffaut, a les 20 h) es presenta a Temporada Alta de Girona. La pel·lícula ha estat també preseleccionada als Goya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Albert S. Ruddy, productor d’‘El Padrí’

ARTS EN VIU

El TNC aposta per la Sala Gran amb el musical ‘Ànima’, amb 24 intèrprets

BARCELONA
Cultura

Més de 5.500 fòssils de la col·lecció d’un metge del Pallars al museu de la Conca de Dellà

Isona

El Teatre Municipal acomiada la temporada

GIRONA

La Fira Argillà d’Argentona sorprèn amb el cartell de Mariscal

Argentona
música

La Fireluche publica un disc gravat en directe a La Planeta fa 20 anys

girona
art

La Plataforma Pro Seleccions Esportives Catalanes diposita obres d’art al MNAC

barcelona
Joan Colomo
El músic de Sant Celoni publica ‘Tecno-realista’

“Em calia cantar contra Elon Musk i el tecno-optimisme”

Barcelona
art

L’equip de comissàries de ‘Miró-Picasso’ i el crític d’art Eudald Camps, Premis GAC

barcelona