Arts escèniques

Quanta, quanta guerra

La guerra i el seu record traumàtic amb veu de dona centra ‘Flors i viatges’, la instal·lació que cabosanroque estrena a Temporada Alta, a partir de Rodoreda

L’obra tanca la trilogia que completen ‘No em va fer Brossa’ i ‘Dimonis’, sobre Verdaguer

No és fàcil explicar en què consisteix Flors i viatges. S’ha de viure. D’una manera tan succinta com imprecisa, podríem dir que els espectador passen uns 40 minuts asseguts en un espai tancat dins del saló de descans del Teatre Municipal de Girona, escoltant com unes dones projectades al mig de la foscor reciten fragments de contes de Mercè Rodoreda en ucraïnès, mentre sota elles el terra es mou com un organisme viu que amaga la mort. Després passen més coses, però no en un sentit lineal i narratiu: un gran ram de cranis de cavalls articulats, ombres de penjats que ballen a la paret –la ballarina Rocío Molina, multiplicada–, una crua versió de la ja crua Strange fruit de Billie Holiday cantada per Núria Graham, llums, percussions i sorolls, fum...

Flors i viatges és una instal·lació immersiva que cabonsaroque –el tàndem format per Laia Torrents Carulla i Roger Aixut Sampietro, instal·lat a El Puntal de Banyoles– presenta a Temporada Alta, un festival en què han estrenat bona part de les seves produccions des de fa anys. Flors i viatges, directament inspirada en el llibre de relats Viatges i flors, de Mercè Rodoreda, completa la trilogia que va començar amb No em va fer Joan Brossa (2016) i va continuar amb Dimonis (2019), inspirada per l’univers de Verdaguer. “Les tres tenen en comú el fet d’estar centrades en destacats autors catalans i també les tres estan concebudes com espais immersius sense una presència humana directa.”

Tot i que Ucraïna hi és present, a través d’aquestes dones acollides per famílies del barri gironí de Sant Narcís, Flors i viatges no parla d’aquesta guerra, sinó de “totes les guerres”, i no tant dels homes que moren en el front, sinó de totes les altres víctimes que la pateixen d’una manera menys visible: les dones i la mainada, els animals, les flors, la terra... De fet, els fragments projectats i narrats dels contes fantasiosos de Rodoreda, en què apareixen flaixos de les seves vivències de dues guerres, es complementen amb textos de la Nobel bielorussa Svetlana Aleksiévitx, que ens recorda que “la guerra l’expliquen les dones, com si fos un plor, mentre intenten donar continuïtat a la vida”.

Flors i viatges es pot veure en diferents sessions fins diumenge vinent i després també del 16 al 20 de novembre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Arts escèniques

El Festival Z acollirà 16 projectes escènics

Girona

Últim dia per veure les noves tendències del circ al Trapezi

REUS

Les Festes de Maig omplen els carrers de música i cultura popular

LLEIDA
CrÒnica

Ricky Gil i Biscuit, un bon treball d’arqueologia

dit o fet per dones

La pedra seca com una resistència

Música

In-Somni obre demà a Besalú, amb Bigott, una nova edició itinerant

besalú
música

El vidrerenc Àlex Pérez presentarà ‘Tot el que som’ al Festival Espurnes de Llagostera

vidreres
música

Sven Väth encapçalarà el cartell del festival electrònic Delirium

cassà de la selva
Cultura

Ivan Ivanji, escriptor serbi i supervivent d’Auschwitz