Arts escèniques

Manual per ser una Le Pen o Meloni

Temporada Alta presenta l’estrena absoluta d’Instruccions per fer-se feixista, l’obra que neix a partir de l’assaig de l’escriptora italiana Michela Murgia, adaptada per Sergi Pompermayer i dirigida per Miquel Gorriz. L’espectacle denuncia l’actual onada de la ultradreta arreu d’Europa i el món, a través d’un text ple d’ironia protagonitzat per Mercè Arànega.

L’adaptació de Pompermayer permet endinsar el públic en un monòleg incòmode que planteja molts dubtes i incoherències. El títol de l’espectacle és la primera provocació que l’obra exerceix sobre els espectadors i que alhora és l’enunciat d’un muntatge que, com si es tractés d’un manual, defensa el feixisme de manera totalment irònica i fa trontollar el sistema democràtic.

Pompermayer admet que en llegir-se el llibre de seguida es va adonar que Murgia defugia la idea de fer “un pamflet”, perquè precisament “explicava el feixisme des d’un punt de vista en què tots hi podem caure”. “No és allò que passa als altres, sinó que tu també el pots dur a dins, i les instruccions que ens dona són, precisament, per intentar defugir les seves xarxes”, hi afegeix. “A l’hora de tractar el tema, Murgia es col·loca dins un lloc provocador i poc habitual, perquè assumeix aquest mateix discurs”, concreta Gorriz. I precisament, segons el director, això és el que permet que el text no tan sols aconsegueixi “posar en evidència el feixisme com a mètode que pot esdevenir ideologia”, sinó també, al mateix temps, “mostrar les febleses de la democràcia”. Mercè Arànega admet que, dels quatre monòlegs que ha fet durant els 47 anys de professió, aquest és precisament el que li ha costat més. No tan sols perquè el text no ha estat fàcil de memoritzar, sinó també per la relació que manté amb el públic. “En tots els altres monòlegs que he interpretat, hi havia una paret entre l’espectador i jo; aquí, no. Estic tota l’estona adreçant-m’hi, i en dic de l’alçada d’un campanar”, precisa l’actriu. “Damunt l’escenari, soc una barreja de Meloni, Macarena Olona i Le Pen”, precisa.

“Penso que hem creat un artefacte que és comèdia i que funciona, però que no fa cap gràcia”, conclou el director. Coproduïda per Temporada Alta i Mola Produccions, l’obra s’estrena avui al Teatre de Salt. Després, es podrà veure al Grec al juliol i a la sala Villarroel. I a partir de la tardor, farà gira per diversos escenaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
Kike Maíllo
Director de cinema

“Quan l’èxit no neix del talent, és efímer i buit”

Barcelona
Festival de canes

Els deliris de grandesa de Coppola

canes
Estrenes de cinema

Belén Rueda, una dura entrenadora de gimnàstica rítmica que es col·lapsa

barcelona
François Cluzet i Thomas Lilti
Protagonista i director de ‘Los buenos profesores’

“Els actors i directors cuidem l’estat d’ànim de la gent”

Donostia

El jove jazz català conquereix Nova York i Amsterdam

Girona
Eugènia Broggi
Fundadora de l'editorial L’Altra

“Les editorials independents som molt dependents dels bancs i això és una cosa bona”

barcelona
comèdia romàntica

Meg Ryan i David Duchovny, l’escalf d’un antic amor

cinema / drama

Calma tensa en família amb ‘Un sol radiant’

cinema / drama

‘Calladita’ amb la promesa de condicions millors