Cultura

Crítica

clàssica

Bruch i la 1905

Amb una orquestra de primer nivell, un director acreditat i un violinista famós, la primera pregunta que un es fa és quines són les raons que els duen a tocar una obra com el Concert per a violí núm 1, op 26 de Max Bruch? Tal vegada per no entrar molt a fons en la profunditat que suposaria un dels concerts majors –Brahms, Beethoven, Txaikovski o Mendelssohn– i no fer un programa massa dens si tenim en compte que a la segona part s'interpretava la Simfonia núm. 11, op. 113 “l'any 1905” de Xostakòvitx. La resposta, que és l'única justificació per fer una obra tan coneguda, és que en van oferir una versió de referència. Joshua Bell (1967) va encarar aquesta peça, una de les més sovintejades del seu repertori, d'una manera molt delicada –a la Heifetz podríem dir–, sempre brillant i donant oportunitat a Semyon Bychkov (1952) d'extreure una plenitud de so normalment inoïda del magnífic conjunt de la Concertgebouw Orchestra. A la segona part es va interpretar la simfonia de Xostakòvitx que hem esmentat i que el compositor, per encàrrec, va basar en la primera revolució russa de 1905. Molt descriptiva, parla de pau, de repressió, de guerra i, en els darrers compassos, de solemnitat esperançada. És una de les simfonies on hi ha més elementalitat en la descripció dels trets, de les corredisses, de les trompetes i tot i ser primàriament comunicativa no deixa de xocar en un escenari recollit i modernista com és el Palau. Amb tot, no es pot negar que Bychkov, rus de naixement, exiliat polític i ara nord-americà, va demostrar que estava qualificadíssim per conduir aquesta història sonora.

Royal Concertgebouw Orchestra
Joshua Bell, violí. Director: Semyon Bychkov.
Sèrie Palau 100. Palau de la Música. 11 de gener.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Joan Safont
Periodista i escriptor

“Els polítics tenen pànic de semblar massa intel·lectuals”

Barcelona
festival

Un segon maig amb la força de la paraula

barcelona
la crònica

Tyets: gran victòria i nou disc per al 2025

GIRONA
saló

Comic Barcelona tanca portes amb més de 110.000 visitants

barcelona
Necrològica

Mor l’actor Bernard Hill, el capità del ‘Titanic’ i el rei Théoden de Rohan

barcelona
Xavier Aliaga
Novel·lista

“Necessito passar-ho bé quan escric, provar coses”

Barcelona
LA CRÒNICA

Rebobinar és de nostàlgics

SANT GREGORI
Música

Madonna fa ballar un milió i mig de persones a Copacabana

rio de janeiro
arts escèniques i música

El Límbic atrau 21.000 persones a Santa Coloma de Gramenet

barcelona