cultura

art&co

Picasso i Barcelona el 1936

El valor dels documents.

El Museu Picasso ha engegat el Centre de Coneixement i Recerca, situat al nou espai de biblioteca i centre de documentació de la plaça Sabartés. A les sales del museu, hi mostra el primer treball d'investigació documental centrat en l'exposició que Picasso va fer a Barcelona a la Sala Esteva el gener del 1936. Picasso havia marxat de Barcelona el 1904 i era un primer contacte amb l'obra de l'autor des de llavors. Impulsada per ADLAN (Amics de l'Art Nou), l'exposició era esperada pels avantguardistes i vista amb recel pels crítics refractaris a l'avantguarda.

Recepció de Picasso el 1936.

El Museu Picasso va adquirir el 2009 el fons documental que quedava de la Sala Esteva: fotografies, documents sonors, iconogràfics, retalls de premsa i publicacions periòdiques. Hi destaquen les fotografies dels quadres exposats, les dades dels propietaris i els onze discos dels parlaments enregistrats a París a les darreries del 1935 de Jaume Sabartés, Juli González, Luis Fernández i Salvador Dalí amb motiu d'aquesta mostra i transcrits a Cahiers d'Art. L'expectació dels mentors va ser insuperable. Dalí: “Escolteu la música més dolça que la mel, de la metralladora imaginativa de Picasso.” I Miró en destaca “l'esperit de revolta de l'home en relació amb la vida, i l'esforç d'evasió per damunt de tota realitat imposada”.

Noves tecnologies.

L'exposició desplega la documentació de manera interactiva i educativa, i requereix la participació del visitant. L'energia d'ADLAN, l'entitat organitzadora de la mostra de Picasso, s'escampa il·luminada per la paret, com un riu i els seus afluents, enllaçant els documents, mentre altres dispositius digitals permeten que el visitant trobi la informació, la projecti a la pantalla i relacioni les obres de l'exposició de la Sala Esteva amb els seus col·leccionistes, biografies d'autors i documents de manera compartida. Confiem que aquests projectes d'investigació no quedin aquí i tinguin la continuïtat que mereixen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic