Economia

Iberpotash vol créixer dins les instal·lacions de Súria

La companyia minera exposa als treballadors les línies “que han de garantir el futur de l'activitat al Bages”

Encara no se sap què passarà al juliol, quan l'empresa ha de deixar d'abocar al Cogulló

Iber­po­tash va man­te­nir ahir reu­ni­ons infor­ma­ti­ves amb els comitès d'empresa de Súria i Sallent, i amb els sin­di­cats UGT, CCOO, CGT i USOC, per “com­par­tir els eixos i les línies de tre­ball que vol seguir la com­pa­nyia per garan­tir l'acti­vi­tat indus­trial al Bages”.

Així ho va expli­car la mateixa empresa a través d'un comu­ni­cat, en el qual també va donar alguns detalls de les al·lega­ci­ons que ha pre­sen­tat al pla direc­tor urbanístic de la mine­ria (PDU), com ara que la seva aposta és desen­vo­lu­par “els pro­jec­tes pre­vis­tos dins les pròpies ins­tal·laci­ons actu­als de Súria”. La pro­posta segueix la mateixa línia de les al·lega­ci­ons que ha fet al PDU l'Ajun­ta­ment de Súria, en les quals demana que la segona planta de sal vacuum es cons­tru­eixi dins l'emplaçament actual i no al polígon de la Pobla Sud, on el pla miner reser­vava espai per a una segona, ter­cera i quarta plan­tes –aquesta dar­rera ja seria en terme de Callús.

Segons la com­pa­nyia, la volun­tat de cons­truir pri­mer dins les ins­tal·laci­ons actu­als “posa de mani­fest el prin­cipi urbanístic del desen­vo­lu­pa­ment sos­te­ni­ble, que diu que pri­mer s'ha d'esgo­tar urbanísti­ca­ment tot el ter­reny dis­po­ni­ble, i fer així un con­sum raci­o­nal del sòl”.

La sentència

En el mateix text, Iber­po­tash rei­tera la seva “ferma volun­tat de por­tar a terme un tan­ca­ment endreçat de l'acti­vi­tat a Sallent i un tras­llat a Súria que no posi en risc els llocs de tre­ball”. En aquesta línia, posa de mani­fest “la neces­si­tat de tro­bar solu­ci­ons tran­sitòries con­sen­su­a­des i via­bles amb les dife­rents admi­nis­tra­ci­ons per con­ti­nuar amb l'acti­vi­tat a Sallent fins que esti­gui total­ment aca­bada la rampa minera a Súria, així com l'ampli­ació de la mina de Caba­nas­ses”.

L'empresa no podrà abo­car més al runam del Cogulló de Sallent a par­tir del mes de juliol, ja que ha de com­plir una sentència, i el pro­blema rau en el fet que Súria encara no estarà pre­pa­rada per rebre els tre­ba­lla­dors de Sallent, ja que la rampa acu­mula un retard con­si­de­ra­ble. A més, les mesu­res tran­sitòries que plan­teja el PDU no aca­ben de fer el pes a la firma per invi­a­bles, ja sigui des del punt de vista tècnic, logístic o econòmic.

Tot ple­gat ha gene­rat un clima de pre­o­cu­pació entre els tre­ba­lla­dors, que no tenen clar el seu futur si Sallent tanca i Súria no els pot absor­bir. En aquesta línia, els emple­ats ja van plan­te­jar la pos­si­bi­li­tat de tro­bar una mesura que per­metés la con­tinuïtat de Sallent fins que Súria esti­gui a punt, una mesura que per força impli­ca­ria con­ti­nuar abo­cant al Cogulló més enllà del que marca la sentència (vegeu edició del 9 de febrer).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia