Economia

Infraestructures

Girona reclama dos baixadors nous del tren de rodalies

L’Ajuntament proposa situar-los al Pont Major i l’Avellaneda, i la Generalitat n’encarregarà un estudi

Volen recuperar l’estació de mercaderies per a la ciutat

El projecte forma part del pla director de mobilitat 2010

L’Ajuntament de Girona potencia des de fa temps la mobilitat sostenible, ja sigui a peu o en bicicleta, i cada vegada posa més traves a l’accés amb cotxe al centre de la ciutat. A partir d’aquest nou repte de mobilitat, l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va reclamar ahir, aprofitant una conferència al Cercle d’Infraestructures, la construcció de dos nous baixadors a la línia de tren convencional al nord i al sud de la ciutat –un a la zona de l’Avellaneda i l’altre, al Pont Major– per afavorir la xarxa de rodalies. Aquest projecte ja formava part del pla director urbanístic del sistema urbà de Girona aprovat el 2010, quan a la Generalitat hi governava el tripartit, però la crisi el va deixar “enterrat en un calaix”.

En la jornada d’ahir, Madrenas va fer incís en el fet que l’impuls de la rodalia de Girona (que ha permès millorar freqüències i estendre els recorreguts fins a Blanes) és una oportunitat per desencallar els dos baixadors. L’alcaldessa va assegurar que en cap cas aquesta és una obra “faraònica”, perquè la inversió és relativament petita, i el retorn que s’obtindria seria gairebé immediat. “Ens permetria relligar el nord i el sud de la ciutat i impulsar la mobilitat amb transport públic en comptes del vehicle privat; afavoriria no només els gironins sinó també la gent que ve de fora”, va dir.

El secretari d’Infraestructures, Ricard Font, que va assistir a la ponència, ja va avançar que el govern veu la demanda de Girona amb bons ulls. “Té tot el sentit i respon al criteri d’aprofitar les infraestructures i impulsar-les”, va afirmar Font.

Per això, el secretari ja va avançar que, conjuntament amb l’Ajuntament, tiraran endavant els estudis de viabilitat dels dos baixadors. La intenció és encarregar-los aquest mes de setembre. “Crec que en aquests moments la majoria de grans ciutats van en aquesta línia”, va dir Font, en referència a la proposta per impulsar la rodalia de Girona. I encara hi va afegir: “Hem descobert que allò que tenim, si ho aprofitem bé i està ben enxarxat, té molta utilitat i permet aconseguir un gran retorn econòmic amb uns costos petits.”

L’estació de mercaderies

Marta Madrenas va aprofitar la conferència al Cercle d’Infraestructures per fer una altra reclamació: recuperar l’espai que ocupa l’estació de mercaderies. Madrenas vol que aquesta infraestructura, situada al sector de l’Avellaneda i que segons ella és “inútil” i “no es fa servir per a res”, sigui “retornada a la ciutat” per seguir creixent.

L’alcaldessa de Girona va recordar que, precisament, l’entrada sud serà on es concentrarà el creixement en els pròxims anys, entre d’altres, amb la instal·lació de la nova Clínica Girona, que permetrà començar a reconvertir l’estampa de naus abandonades que té la façana de la carretera de Barcelona.

Madrenas també es va referir a la construcció d’un tramvia a la ciutat, un projecte que es recull en el pla director urbanístic del sistema urbà i que està aparcat, i “més tenint en compte la situació de crisi” que hi ha hagut fins ara. L’aposta, segons l’alcaldessa, passa ara per aprofitar “allò que ja tenim”, en referència a posar dos baixadors a la línia de tren convencional.

Cent mil habitants

La ponent també va fer quatre pinzellades sobre la ciutat: “És evident que és una ciutat important immersa en el corredor mediterrani” i que, malgrat la crisi econòmica, “ha crescut en habitants”. “Malgrat que hem crescut de forma minsa, calculem que d’aquí a un parell d’anys arribarem a cent mil habitants”, va comentar.

L’alcaldessa va explicar als assistents que la ciutat té 67.000 vehicles censats, dels quals un 70% són cotxes i un 21%, motos. Això vol dir que “hi ha una presència de vehicles important a la ciutat” a més “dels que venen de fora cada dia”. És per això, segons va apuntar, que ja fa temps que es posen traves perquè els vehicles no entrin a la ciutat i la gent vagi a peu, utilitzi la bicicleta o el transport públic per accedir-hi. “Hem de generar circuits de mobilitat a tots els barris amb els nodes” i crear més aparcaments dissuasius a l’entrada de la ciutat. Madrenas també va informar que un d’aquests aparcaments dissuasius serà als terrenys on fins ara hi havia el Centre Verd, a l’entrada de la ciutat pel carrer de Barcelona, on des de fa un parell de dies s’està treballant per treure totes les construccions que conformaven l’espai. L’Ajuntament preveu deixar-ho llest pel setembre. En aquest espai també hi haurà un aparcament del servei Girocleta.

LA FRASE

Els dos baixadors no són una obra faraònica i el retorn seria gairebé immediat
Marta Madrenas
ALCALDESSA DE GIRONA


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Les exportacions gironins creixen un 11% i les vendes arriben als 706 milions

girona
Orient Mitjà

S&P rebaixa la nota del deute d’Israel per l’escalada de la tensió a la regió

barcelona
economia

L’Íbex baixa un 0,8% per les tensions a l’Orient Mitjà

barcelona
EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona