Economia

Economia

Cap a l’economia verda

Preinstal·lar punts de recàrrega de vehicles elèctrics en totes les places de pàrquing d’obra nova és una de les propostes d’Endesa per facilitar la transició energètica

La companyia destinarà 105 milions d’euros fins a l’any 2022 en renovables

El grup creu vital que la resta de sectors també apostin pel canvi per complir els compromisos

El sector elèctric ha reduït els gasos del 31% i ha incrementat les renovables del 74% del 2005 al 2015

Preinstal·lar punts de recàrrega de vehicles elèctrics en totes les places de garatge dels pisos de nova construcció –actualment la normativa només obliga a fer-ho en el 10% dels casos– és una de les propostes d’Endesa per contribuir a la transició energètica. Descarbonitzar l’economia, és a dir, fer-la menys depenent del petroli i altres combustibles fòssils i apostar per les energies verdes i sostenibles és un dels grans objectius de la Unió Europea amb vista als anys vinents. Ho marquen les directrius comunitàries i ho demana a crits el planeta. Hi haurà un dia –si no ha arribat ja– que fer servir o no energies netes no serà una possibilitat sinó una necessitat, així que es tracta de fer-ho fàcil. Deixar-ho tot preparat perquè qui es decideixi a comprar un cotxe elèctric pugui carregar la bateria al seu pàrquing és només una de les mesures per afavorir el canvi.

Electrificar la demanda, desenvolupar les renovables i impulsar l’eficiència energètica són els tres motors del canvi de paradigma que està en marxa, com recorda el darrer informe de Deloitte, que destaca que l’Estat espanyol ha d’emetre el 2050 menys de 88 MteqCO2 bruts (tones mètriques equivalents de CO2). Això representa una reducció mitjana anual del 4% dels gasos d’efecte hivernacle que s’emetien al 2015. Contràriament al que pot semblar, però, no tot el pes recau en el sector energètic. L’informe d’Endesa La transició energètica a Espanya indica que les companyies elèctriques contribueixen de forma decisiva a impulsar el canvi de model energètic però alerta que si la resta de sectors no es posen les piles els ambiciosos compromisos adquirits amb la Unió Europea no es podran complir.

L’Estat va aconseguir el 2015, recorda l’estudi, assolir uns nivells de penetració d’energies renovables i unes emissions de gasos d’efectes hivernacle per càpita similars als de la mitjana comunitària, però això va ser possible “gràcies a l’esforç del sector elèctric, que és únicament responsable del 21% de les emissions”. El sector va reduir els gasos produïts del 31% i va incrementar les renovables del 74% durant la dècada 2005-2015. “No ha existit cap esforç comparable”, en activitats no regulades com el transport i l’habitatge, encara que representaven el 56% del total d’emissions del 2015, destaca. I és que com recorda Eloi Ovejas, expert en transició energètica d’Endesa, el canvi “no només significa que s’han d’instal·lar més parcs eòlics i plaques solars, sinó que tots els sectors i actors han de prendre mesures que ajudin a descarbonitzar l’economia”, cadascun en la mesura que pugui.

En l’àmbit domèstic –posa com a exemple– es poden reconvertir les calderes de gasoil i gas natural en bombes de calor, que “com que fan servir electricitat i d’aquí a poc serà electricitat de zero emissions, ajudaran a tancar el cicle”. Fer servir electricitat i que l’electricitat provingui de fonts netes és la màxima aspiració, però en alguns casos s’hauran de rebaixar expectatives i conformar-se amb minimitzar l’impacte. És el cas d’activitats on l’electricitat no és una alternativa viable, com l’aviació i el transport marítim, que almenys hauran d’apostar per combustibles menys contaminants.

El repte de l’emmagatzematge

De tota manera, els experts deixen molt clar que el canvi ha de ser gradual, perquè “prescindir prematurament de la capacitat nuclear i de carbó tindria un cost molt elevat i incrementaria les emissions”. A més, recorda Ovejas, pel camí cal garantir que el preu sigui competitiu i que tothom tingui energia quan li fa falta. Ara com ara “garantir la seguretat de subministrament amb un sistema 100% renovable no és viable a curt termini a causa de la immaduresa de les tecnologies d’emmagatzematge”, així que s’hi haurà de continuar treballant. El repte tecnològic i també el canvi de mentalitat és un fet, però la revolució està en marxa. “El canvi és inevitable, com ha passat amb la telefonia mòbil i la banca en línia”, assegura Ovejas. Endesa hi contribuirà invertint entre el 2018 i el 2022 en energies renovables 105 milions d’euros i no emetent el 2050 cap emissió contaminant.

4
per cent
de reducció mitjana anual de les emissions d’efecte hivernacle ha d’haver aconseguit el 2050 l’Estat espanyol.
21
per cent
de les emissions són produïdes pel sector elèctric, que va reduir-les del 31% durant la dècada 2005-2015.
105
milions
d’euros invertirà Endesa en renovables segons el seu pla estratègic 2018-2022.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Les exportacions gironines creixen un 11% i les vendes arriben als 706 milions

girona
Orient Mitjà

S&P rebaixa la nota del deute d’Israel per l’escalada de la tensió a la regió

barcelona
economia

L’Íbex baixa un 0,8% per les tensions a l’Orient Mitjà

barcelona
EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona