Economia

Les vendes de la DO Empordà comencen a reactivar-se

Els cellers temen, però, que la manca de turisme faci que el consum baixi i no rebin més comandes

La Covid ha provocat un descens del 90% de les vendes

“El consumidor s’ha adherit al producte del territori”

El tancament de la restauració, la venda directa i l’aturada de l’exportació durant la pandèmia va provocar que els cellers empordanesos veiessin un descens de vendes d’entre el 90 i el 100%. Els usuaris només podien adquirir vins en alguns supermercats i comerços de barri o a les botigues en línia. La majoria dels cellers que pertanyen a la Denominació d’Origen (DO) Empordà la venda per internet és “petita” però en aquest confinament els cellers que s’hi han dedicat han aconseguit créixer entre un 100% i un 300% les seves comandes. “És evident que la venda per internet no és marginal però és petita. Aquestes setmanes de confinament ha augmentat proporcionalment sobretot per als cellers que hi han posat interès però no té punt de comparació amb el que poden consumir els restaurants”, explica el president de la DO Empordà, Xavier Albertí.

Aquest mes de juny passat, quan el sector de restauració ja preparaven per obrir els establiments les comandes als cellers es van activar. Ara el sector està “molt animat” però a la vegada també està l’expectativa de si la segona comanda arribarà aviat o no. “És un any que comercialment no podrem salvar. Ara les vendes s’han activat però s’ha de veure si els estrangers vindran perquè també són part del consum dels restaurants i de l’enoturisme i si consumiran prou vi de la DO Empordà perquè es continuïn fent comandes”, comenta.

Albertí, creu que “aquest retir espiritual” que hem fet tindrà efectes a mitjà termini ja que el consumidor s’ha adherit més al producte del territori i “tots hem agafat una mica més d’esperit solidari”: “Per això espero que el vi empordanès en surti beneficiat”.

A part del canal Horeca (hoteleria i restauració), i botigues especialitzades, el vi de la DO Empordà comença a entrar en alguna cadena de supermercats que fins ara aquests espais “anaven associats a un consum de vi més comercial”. Però darrerament, segons Albertí, hi ha “una tendència positiva” d’alguna cadena (Valvi, Spar, Caprabo, Carrefour o Hipercor) “que procuren tenir una secció de productes i de vins de la terra”.

La DO està dedicant esforços per aconseguir entrar amb més força a Barcelona “malgrat que a la demarcació de Girona encara ens queda camp per córrer”. Ho fan de la mà del cellerer i actor Carles Xuriguera, que capitaneja la comissió de promoció de la DO Empordà i que té com a principal objectiu “fer campanya i que la DO sigui més present a Barcelona”. “Es van incrementant les vendes però és un repte que augmentin més”, diu Albertí, que manté que per anar segurs “s’ha de créixer a Catalunya” perquè no “és bo jugar només en camp propi”. Des de la DO també aposten per créixer en exportacions perquè “tot i que és una DO modesta” a tothom li interessa créixer i fer més grans els cellers”.

LES FRASES

Aquest serà un any que comercialment no podrem salvar. Per sort ara les vendes s’han activat
Xavier Albertí
PRESIDENT DE LA DO EMPORDÀ
La venda de vi de la DO Empordà per internet és petita però qui hi ha posat interès ha aconseguit créixer

Els cellers reprenen l’activitat enoturística

Més de la meitat dels cellers de la ruta del vi de la DO Empordà han reprès l’activitat i ho han fet amb novetats en l’oferta: des de l’habilitació d’espais nous a l’aire lliure on fer tastos, com ha fet la Masia Serra, a les experiències gastronòmiques exclusives entre vinyes, com el nou wine bar del celler Mas Geli, o els aperitius i barbacoes a La Vinyeta. La cultura, la salut i el benestar són el leitmotiv de la proposta “les tardes de vins i música a la fresca” del celler Vinyes Olivardots, o les activitats de ioga i mindfulness entre vinyes, al Celler Martín Faixó o el grup Oliveda.

L’enòloga i viticultora, Carlota Pena del Celler Olivardots explica que han dissenyat unes visites post-Covid “molt econòmiques” i diferents que fan els dissabtes, malgrat que entre setmana també fan visites tradicionals. Es tracta que “la gent pugui sortir i fer coses i que això no impliqui gastar-se molts diners”. És per això que per cinc euros el visitant podrà veure el celler i tindrà un espai reservat a l’aire lliure(entre el celler i les vinyes) per poder gaudir de música en directe. La consumició va a part. Aquestes visites van començar ahir i es podran fer els dissabtes 18 i 25 de juliol i 1 d’agost.

La història d’Olivardots es remunta a l’any 2000 quan els pares de Pena, molt aficionats al mon del vi, van decidir plantar ceps en una casa familiar a Capmany. Dos anys més tard van comprar la parcel·la Olivardots i alguna altra vinya “buscant diferents tipus de sol”. El 2006 va sortir el primer vi. Ara fan 50.000 ampolles i exporten el 20%.

Empordàlia

“Hem tingut pèrdues del 50% de les vendes”

Simó Casanovas és el gerent d’Empordàlia, a Pau. Explica que degut a l’estat d’alarma la davallada de vendes va ser molt important “perquè el principal ingrés són les nostres botigues i malgrat que estaven obertes el nostre públic va quedar reduït a l’àmbit local”. Casanovas calcula que aquestes setmanes de confinament les vendes han baixat el 50% (entre gener i maig, un 35%). L’àmbit de venda d’Empordàlia és Catalunya. Ven a supermercats catalans, canal Horeca i a les seves botigues (el 40% de les vendes). Elaboren unes 600.000 ampolles l’any i la producció total és de 750.000 litres per la DO Empordà. Exporten entre un 5 i un 7% de les vendes “però en el confinament això també es va reduir dràsticament” perquè “afecta tots els països”. Ls vendes el juny “van millorar” però l’exportació no s’ha activat.

Celler Arché Pagès

“Les vendes es comencen a activar però són irreals”

Bonfill Arché Pagès és el propietari del Celler que porta el seu nom, amb seu a Capmany. Comenta que el celler treballa amb la restauració i la botiga especialitzada i tot ha estat tancat. “Ha estat un desastre perquè només vam vendre entre un 20% i un 30% del que realment venem en aquesta època de l’any”, diu. Reconeix que ara les vendes es comencen a activar “però són vendes irreals perquè venim d’uns mesos en què tot estava tancat i ara omplen però ho han de vendre”. “S’ha de veure com respon la gent”, explica. El propietari del celler Arché Pagès comenta que els vins que han funcionat millor en aquest confinament son els vins de gamma baixa o mitjana. Comenta que el seu és un celler de quilòmetre zero que produeix unes 100.000 ampolles l’any.

Celler Hugas de Batlle

“La Covid ens farà endarrerir les anyades”

Eduard Hugas, propietari del celler Hugas de Batlle, de Colera, explica que durant el confinament les vendes han baixat com a tothom, “tot i que la venda per internet ens va mantenir una mica actius”. I tot i que, segons Hugas, les vendes ja les recuperaran el problema més gran és “això farà endarrerir les anyades”. “Les joves s’han de vendre ràpid perquè no s’ajuntin. Les velles tindran uns mesos o un any de criança de més i això no és un problema greu”, diu. Les principals vendes del Celler Hugas de Batlle són els restaurants i les botigues especialitzades. Produeix unes 40.000 ampolles l’any i encara exporta poc. “Tenim botigues en algunes ciutats importants però poca cosa” i aquest any, segons assegura, estaven “a punt d’entrar a Mèxic”.

Celler Viniric

“El juny ha arrencat bé abaixant marges”

David Saavedra, viticultor i propietari del Celler Viniric a Calonge manté que entre l’abril i el maig van baixar un 60% les vendes “tot i potenciar el producte per les xarxes socials”. El juny va arrencar bé per al Viniric “però abaixant marges, fent promocions agressives i tenint un contacte molt directe amb distribuïdors i clients importants”. Explica que precisament aquest any havia previst créixer fins a un 40% les vendes “perquè he fet més clients i distribuïdors”. És per això que malgrat el descens pel Covid assegura que fa “la pau”. Comenta que disposa de 12 hectàrees i aquest any passat va recollir 60.000 quilos de raïms. “Busco vins amb personalitat de la zona de Calonge i de l’Empordà.” Explica que aquest estiu havia previst parar l’enoturisme perquè el seu principal visitant és estranger, però al final no ho ha fet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

estats units

El nen prodigi de les criptomonedes, condemnat a 25 anys de presó

barcelona

Lloguers impagables

Barcelona

Els lloguers dels ‘expats’

Barcelona
estats units

La xarxa social de Donald Trump es dispara un 54% en el seu primer dia en borsa

barcelona
ECONOMIA

Sabadell lidera l’acompanyament perquè les empreses no tanquin per manca de relleu

SABADELL
unió europea

La UE acorda eximir els petits agricultors de sancions i controls mediambientals

barcelona

Ajudes per plantes de biogàs a les petites i mitjanes explotacions

vilobí d’onyar
estat espanyol

El govern espanyol compra un 3% de Telefónica a través de la SEPI

barcelona
TURISME

Més reserves per Setmana Santa i amb més antelació a la demarcació de Barcelona

BARCELONA