Economia

editorial

Tancaments i nou model al comerç

Al canvi d’hàbits del consumidor, s’hi pot sumar el possible tancament els pròxims mesos de prop d’un 40% d’empreses del sector

La covid-19 té conseqüències sanitàries molt greus, i d’altres que es deriven a l’economia. Una d’aquestes és l’aturada de molts sectors, com són el turisme, la restauració i hostaleria i la cultura. Amb les darreres mesures imposades per les autoritats sanitàries, aquestes restriccions amenacen també, i molt, el món del comerç.

El confinament, les quarantenes, els ERTO i la desgana ja han fet reduir els ingressos del sector de manera considerable. Es confiava amb la campanya de l’estiu, la de Nadal i amb el període de rebaixes per poder començar el nou any amb una certa alegria. I, justament, les darreres normes de Salut als establiments catalans tiren per terra les previsions de milers de botigues i establiments catalans.

La pandèmia ha suposat una reducció de caixa durant el 2020. Algunes associacions ja han dit que la caiguda podria superar el 21% respecte a l’any 2019. Però el pitjor és el tancament d’empreses que aquesta caiguda arrossegarà. Una patronal ha afirmat que des del març fins al desembre haurien abaixat la persiana un 12% de botigues, però hi ha previsions molt preocupants que auguren el tancament d’un 30-40% els pròxims mesos, tot plegat un panorama desolador. A més, aquest daltabaix es produeix en un moment de plena transformació de model en el comerç com a conseqüència del canvi d’hàbits del consumidor. Tot això, es fa enmig d’una gran crisi i amb poquíssimes ajudes rebudes des de l’administració pública per suportar el cop, entre altres coses, perquè ni Catalunya ni l’Estat espanyol no es poden considerar països rics com altres del centre d’Europa.

Ja s’està veien un canvi de paisatge comercial. Les noves generacions ja no solen sortir de la botiga amb les típiques bosses, prefereixen fer la compra a internet i les xarxes socials. Per tant, es tancaran botigues -hi haurà menys empleats- i se’n crearan de més grans perquè el consumidor pugui veure, recrear-se, emprovar i gaudir, i, si li agrada la peça, fer la compra en un clic. Això suposa un canvi rotund, que no només serà tecnològic sinó cultural. La transformació s’està fent enmig de la crisi i pràcticament sense ajudes. La part positiva és que han arribat les vacunes i que l’estalvi familiar per la pandèmia és el més alt dels darrer 10 anys. Voldríem suposar que quan mori el virus la reactivació serà més ràpida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA
Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona
economia

Tesla acomiadarà 15.000 treballadors, el 10% de la seva plantilla global

barcelona