Economia

IAIOS fa jerseis amb nom propi

La família Barbany dissenya i ven peces tèxtils sostenibles, fetes amb materials de proximitat i amb valors socials i ètics

IAIOS és la marca amb què comercialitza els jerseis l’empresa familiar que regenten l’Amadeu Barbany i els seus fills Gemma i Bernat. És un negoci ubicat al centre de Granollers, que ha anat canviant al llarg dels seus 127 anys d’història, amb alts i baixos, però sempre sent fidel als seus inicis: la venda de tèxtil al detall.

Els jerseis IAIOS tenen moltes particularitats que els fan ben diferents de la resta de peces que hi ha al mercat. El que més sorprèn és que a cada peça se l’ha batejat amb el nom d’una persona real. Són noms que pertanyen a gent gran coneguda pel públic en general i d’altres que només són capaços d’identificar el seu entorn immediat.

Es poden trobar, entre un bon ventall, el IAIOS Pilarín, Dora, Lindgren, Paca, Carulla, Kapuscinski, Montessori, Lewis, Atkins o Avi Amadeu, cadascun acompanyat d’una breu biografia de la persona que li ha donat el nom. “Això els fa especials, i molta gent ens escriu i ens parla de la seva gent gran, per donar-nos idees per batejar els nous jerseis”, explica Gemma Barbany, encarregada del disseny, la comunicació i la imatge de IAIOS.

A més, els jerseis són sostenibles, fets amb fil 100% reciclat i fabricats amb retalls sobrants de les fàbriques tèxtils. “Amb els retalls sobrants tornem a fer fil, un procés que evita passar per l’etapa de tint i que suposa un estalvi del 99% del consum d’aigua”, comenta la Gemma. Tot el procés de producció és de proximitat i es concentra en un màxim de 107 quilòmetres al voltant del triangle que es dibuixa entre Granollers, Igualada i Olot.

El disseny dels jerseis IAIOS, fets de llana i acrílic reciclat, es fa pensant en la sostenibilitat, l’economia circular i valors socials i ètics.

Retornar o reparar.

“Això és així perquè els patrons són d’estil atemporal i, per tant, no depenen de les modes i tenen una major durabilitat; les peces no contenen res que pugui dificultar el seu procés de reciclatge i, finalment, el client ens pot reenviar el jersei un cop la peça hagi arribat al final de la seva vida, o bé perquè el reciclem o bé perquè el reparem, canviant el coll, rentant-lo i planxant-lo, per retornar-li com si fos nou”, explica, tot aclarint que la recollida per a la reparació del jersei vell es fa al mes de juliol i es retorna al setembre, un procés que té un cost de 9 euros si es recull a la botiga.

El besavi Amadeu va obrir el 1895, a la ciutat vallesana, una botiga amb el nom dels seus pares, dedicada exclusivament a roba d’home. També va aixecar una petita fàbrica al soterrani, on dissenyava i produïa la seva pròpia col·lecció de jerseis. Aquests van ser els inicis de IAIOS. La botiga segueix oberta i es coneix com Can Barbany, ubicada al centre de la ciutat.

La quarta i cinquena generació familiar va decidir capgirar el negoci. La família va obrir Dracs el 1995, “una botiga amb un concepte molt nou: a la part de dalt, hi van situar el negoci tèxtil, mentre que al soterrani es va dissenyar un espai per organitzar activitats per a la gent jove, com ara concerts o exposicions.

“Allà es van posar a la venda els jerseis IAIOS fets, aquest cop, amb fil reciclat, però vam veure que ens havíem avançat al nostre temps en presentar un producte sostenible, perquè llavors no es valorava com ara. Després s’hi va sumar la crisi del tèxtil, de manera que el local es va anar apagant fins que vam haver de tancar el 2012”, afirma la Gemma.

Però la família no es va arronsar i el 2016 va tornar a obrir la persiana de Dracs, aquest cop amb un local completament renovat, i un concepte nou i molt adaptat als nous temps: productes sostenibles, de projectes solidaris i també d’artesans, llibres, titelles, joguines, cistelleria, il·lustracions, complements tèxtils o sabons, entre d’altres. “Productes de tota la vida, molts dels quals fets a mà i tots amb valors socials i ètics al darrere”, concreta Gemma Barbany.

Set col·leccions.

I van tornar a recuperar la marca IAIOS. “Primer vam registrar la marca, vam fer el web i una petita producció de jerseis i vam condicionar el nou local, que és espectacular. El resultat va ser molt bo”, afirma, fet que els ha permès arribar a hores d’ara a la setena col·lecció i a una producció que se situa entre 3.500 i 4.000 jerseis l’any.

La família Barbany predica amb l’exemple: “Per als enviaments de les comandes que reben a través del web, treballem amb empreses de transport que es preocupen pel seu impacte mediambiental”, diu la Gemma, tot i que confessa que s’estimen més fer les vendes presencials. “No pretenem créixer gaire perquè va en contra dels nostres valors.”

IAIOS

Facturació
300.000 €
Treballadors
3
Any de fundació
2016
IAIOS mai fa rebaixes. A l’estiu, a la botiga Dracs de Granollers –carrer Santa Esperança, 7–, s’organitza un outlet en què venen les talles soltes que han quedat de temporades anteriors. Tots els IAIOS es poden adquirir a Dracs i a través del seu web, o en botigues multimarca de moda sostenible de diferents indrets de Catalunya, l’Estat espanyol, França, Alemanya i països nòrdics. Desig per al 2023: entrar de ple a Europa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Economia

Noves alarmes, ara pel Deustche Bank

conflicte bèl·lic a l’est d’europa

Empleats de Credit Suisse demanen una moratòria en els acomiadaments

barcelona
Consell europeu

Els líders europeus tanquen el Consell Europeu amb el compromís d’avançar en la culminació de la Unió Bancària

barcelona
estats units

Els EUA investiguen els vincles de Credit Suisse i UBS amb clients russos

barcelona
ECONOMIA

Noves alarmes, ara pel Deustche Bank

barcelona

Els Comuns de Girona volen remunicipalitzar la recollida d’escombraries

GIRONA

B-Travel obre portes amb el repte d’esquivar la inflació

barcelona
economia

Nou centre de Recerca internacional a Barcelona

barcelona
economia

Impuls a les empreses d’alimentació innovadores

barcelona