Empreses

La internacionalització ajuda Sistel a créixer un 30%

El fabricant de sistemes electrònics industrials està aprofitant els fruits de l'obertura de la planta de Bangalore, a l'Índia. En dos anys, vol exportar el 60% de la producció

L'empresa ha aprofitat la inversió a l'Índia per poder créixer a Castellar
Mostra la seva competitivitat en camps tan exigents com ara l'electromedicina

Fac­tu­ració

25 M€

Tre­ba­lla­dors

80

Any de fun­dació

1982


És clar, ara que veiem que la inten­si­tat de la crisi no defa­lleix, que el crei­xe­ment de les empre­ses passa per explo­tar a fons les opor­tu­ni­tats del mer­cat glo­bal, tal­ment com ha fet el grup Sis­tel, de Cas­te­llar del Vallès, dedi­cat al dis­seny i la fabri­cació de sis­te­mes electrònics indus­tri­als.

El pre­si­dent d'aquesta empresa fami­liar, Jordi Batet, pot pro­jec­tar, amb plena satis­facció, un volum de negoci per a enguany de 25 mili­ons d'euros, que suposa un crei­xe­ment del 30% res­pecte de l'any ante­rior. Atri­bu­eix la bona tra­jectòria a “les inver­si­ons rea­lit­za­des just abans que fos un fet inne­ga­ble la crisi, i que es van tra­duir en inter­na­ci­o­na­lit­zar l'empresa, tant des del ves­sant comer­cial com de la manu­fac­tura”. De fet, tota l'estratègia de futur de l'empresa de Cas­te­llar va en la direcció de poten­ciar els canals comer­ci­als oberts o que s'estan obrint als mer­cats exte­ri­ors.

D'una banda, l'empresa de Cas­te­llar, afi­li­ada al Cen­tre Metal·lúrgic de Saba­dell, ha acon­se­guit que un 30% del seu negoci es rea­litzi en els mer­cats exte­ri­ors en què opera. I això és degut, en bona part, a la con­tri­bució d'Indic Elec­tro­nics, firma que va ini­ciar la seva acti­vi­tat el 2007 a Ban­ga­lore (Índia) i on Sis­tel, en què hi par­ti­cipa amb un 33%, ha tras­lla­dat l'acti­vi­tat que reque­reix més mà d'obra i que “aquí supo­sa­ria un cost pot­ser exces­siu”. Ban­ga­lore també és bona base per obrir canals comer­ci­als en mer­cats veïns. A més a més, cal afe­gir Ver­ti­call, la dele­gació esta­blerta a Xile des de la qual es tre­ba­llen les opor­tu­ni­tats de negoci que puguin aparèixer en el mer­cat de l'ele­vació de Lla­ti­noamèrica, espe­ci­al­ment en mer­cats actu­al­ment tan atrac­tius com ara el Bra­sil. També s'ha pen­sat, a mitjà ter­mini, arri­bar a obrir una ofi­cina als Estats Units, mer­cat molt engres­ca­dor tot i les difi­cul­tats per entrar-hi.

Batet des­taca l'apor­tació que ha gene­rat l'empresa índia: “Gràcies a la inversió que ha supo­sat Indic Elec­tro­nics, podem créixer a Cas­te­llar amb una nova línia de fabri­cació de tar­ge­tes electròniques”. La nova línia, que ha supo­sat un esforç d'1,2 mili­ons d'euros, opera des de fa quinze dies.

TRES BRAN­QUES.

Actu­al­ment, el grup Sis­tel es com­pon essen­ci­al­ment de tres bran­ques: Digi Pro­ces, proveïdor d'EMS (ser­veis de pro­ducció electrònica), que ofe­reix solu­ci­ons com­ple­tes als cli­ents; 6TL Engi­ne­e­ring, espe­ci­al­ment dedi­cada a l'engi­nye­ria de test automàtic i amb una bona presència als mer­cats del cen­tre d'Europa i de l'àrea escan­di­nava, i Smart­lift, ori­en­tada a solu­ci­ons de pro­gra­mari i com­po­nents per al mer­cat de l'ascen­sor. En el negoci del grup, Digi Pro­ces i Smart­lift tenen un pes sem­blant, del 42%, men­tre que la més jove, 6TL, que va ini­ciar la seva acti­vi­tat el 2007, repre­senta un 16% de la fac­tu­ració però amb sòlides pers­pec­ti­ves de tenir molta incidència en el futur del grup. De fet, Batet informa: “A par­tir de la nos­tra base a Ban­ga­lore, aviat ata­ca­rem el mer­cat de l'Índia amb els sis­te­mes de test de 6TL”. Val a dir que hi ha una total siner­gia entre les empre­ses, de manera que les unes tre­ba­llen per a les altres tot i ser inde­pen­dents.

Jordi Batet insis­teix en la importància de situar el futur de l'empresa en els mer­cats exte­ri­ors: “Espa­nya ha estat, i és, un mer­cat impor­tant, però és evi­dent que decreix a causa d'aquesta crisi per­sis­tent, i ho hem vist amb Smart­lift, que ha patit molt el dal­ta­baix que ha sofert el mer­cat de la cons­trucció”. Per aquest motiu, mani­festa: “Hem d'enfo­car tota l'estratègia cap als mer­cats exte­ri­ors”.

MÉS ENGI­NYERS.

És clar que per tenir una bona sor­tida al mer­cat exte­rior és evi­dent que cal dife­ren­ciar-se i ser vist pels poten­ci­als cli­ents com una empresa inno­va­dora. La direcció del grup ha posat una cura espe­cial a donar estímuls reno­vats al seu depar­ta­ment d'R+D, que en poc temps ha vist com els seus efec­tius aug­men­ta­ven de vuit a catorze engi­nyers. Es tracta “d'intro­duir més i més tec­no­lo­gia, i a preus com­pe­ti­tius, als mer­cats inter­na­ci­o­nals”. Val a dir que el fet de com­pe­tir en el mer­cat glo­bal fa que les fir­mes del grup Sis­tel s'hagin de com­pa­rar, en camps tan exi­gents com ara l'engi­nye­ria de test de qua­li­tat, amb empre­ses de més dimen­si­ons. Com diu Jordi Batet, “per ser una empresa de men­ta­li­tat glo­bal, has de poder mesu­rar-te amb com­pe­ti­dors exi­gents”.

Una altra vir­tut que cal tenir molt en compte, per a pimes com les que com­po­nen el grup Sis­tel, és l'agi­li­tat. “Si 6TL ha estat la firma que més mer­cat ha obert, en dis­puta amb grans grups, ha estat fent val­dre l'agi­li­tat per pren­dre deci­si­ons abans que ningú”. També hauríem de fer referència a la ver­sa­ti­li­tat, qua­li­tat més visi­ble en Digi Pro­ces, que té cli­ents de camps tan vari­ats com ara l'elec­tro­me­di­cina, les màqui­nes de joc i l'auto­moció, qual­se­vol àmbit en què cal­gui el con­trol electrònic. Sobre els camps com ara l'elec­tro­me­di­cina, declara: “És on millor podem mos­trar un avan­tatge com­pe­ti­tiu, ja que és difícil que es puguin mun­tar engi­nye­ries més com­pe­tents en els països de la des­lo­ca­lit­zació”, explica el pre­si­dent del grup, que no s'està de fer un auguri: “El feno­men de la des­lo­ca­lit­zació a la Xina es desin­flarà aviat, per la difi­cul­tat cada vegada més clara d'asso­lir uns nivells òptims de qua­li­tat i la inse­gu­re­tat jurídica que hi ha, cosa que no passa, per exem­ple, a l'Índia, on han here­tat el marc jurídic britànic”.

Sobre sec­tors que en els dar­rers anys han anat de baixa, com és ara l'auto­moció, diu: “Si bé és cert que les empre­ses del sec­tor tan­quen algu­nes fac­to­ries, en poten­cien d'altres, i ens seguei­xen dema­nant els ser­veis d'engi­nye­ria”.

El grup Sis­tel creix sense per­dre el seu caràcter mar­ca­da­ment fami­liar: sota la pre­sidència de Jordi Batet, hi ha els seus fills Jordi, al cap­da­vant de Digi Pro­ces; David, a 6TL, i Gemma, a Smart­lift.

L'empresa disposa actualment d'una superfície de 5.200 m² a Castellar del Vallès, als quals cal afegir els 1.600 que té a Sabadell, on hi ha un laboratori. La seva plantilla, de 80 persones, s'amplia amb 200 empleats més que treballen a Indic Electronics, a Bangalore.
història

Anar fent salts tecnològics des del 1982

Fundada el 3 de setembre de 1982 per Jordi Batet i Agustí Ríos, Sistel va començar a caminar en un taller de 120 m² de Sabadell, compaginant la fabricació d'electrònica per a la indústria local amb la distribució d'accionaments electrònics. El 1989 va iniciar la seva activitat a Castellar Digi Proces, per fabricar productes propis i treballar per a tercers. El 1992 va sortir al mercat la marca de tecnologia per a ascensors Smartlift, que aviat va esdevenir una referència arreu. Es va iniciar aleshores la internacionalització, amb l'obertura de la delegació xilena, Verticall, primer, i d'Indic Electronics a l'Índia, el 2007.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.