Empreses

Orexport surt del sotrac i busca els petrodòlars per continuar creixent

L'empresa especialista en fruita seca deixa enrere la caiguda de facturació i prioritza l'exportació

El punt de partida de la història d'Orexport és un cas poc original a la zona del Baix Camp: un petit negoci familiar que es dedicava a l'ofici de trencar i pelar fruita seca per, llavors, distribuir-la a petita escala. El negoci va fer camí, però han passat 85 anys des d'aquells artesanals inicis i l'empresa, malgrat que continua sent familiar i tenint les avellanes, les ametlles, els cacauets i els festucs com a pal de paller, ha evolucionat de tal manera que ja domina una extensa gamma de producte elaborat i semielaborat (xocolates, crocants, granets, ensucrats, cremes, pastes, laminats i un llarg etcètera de producte gairebé sempre llaminer) que li permet exportar el 37% de la seva producció i planejar, en breu, fer tant o més negoci a fora que en el mercat intern.

I és que tot i tenir només 31 anys, o potser per això, no són objectius modestos els que es planteja l'actual gerent de l'empresa. És Josep M. Boncompte, que va entrar un dia en el negoci familiar per dur a terme “un projecte molt concret per un producte amb cereal” i s'ha acabat quedant-se'n les regnes: “En col·laboració amb els meus oncles, que m'ajuden en tot”, explica.

La joventut de la gerència no és cosa estranya als despatxos, sinó que entre l'equip executiu i el personal d'oficines d'Orexport no hi ha abundància de cabells blancs: “Tenim una mitjana d'edat que volta els 30 anys”, diu Boncompte, i explica: “Va arribar un moment en què havíem de prendre una decisió, i vam optar per fer un equip jove, de llicenciats universitaris i amb molt bon domini dels idiomes. Forma part del projecte de l'empresa; no busques gent amb experiència, sinó gent amb empatia i ganes de treballar.”

AL PRECIPICI.

El cop de cap que va fer Orexport no es devia a un caprici, sinó que es tractava de rescatar una empresa que l'any 2008 va tenir una caiguda de la facturació del 30-35%. En un moment en què l'exportació només constituïa el 10% del total de la producció (bàsicament en direcció a França i Portugal i un client puntual a la República Dominicana), s'aposta per explorar la via exterior com a font de negoci i s'impulsa, alhora, un trasllat que porta la base d'operacions de l'empresa de Reus a Santa Coloma de Queralt.

Amb aquestes mesures de reanimació, Orexport atura l'hemorràgia i el 2009 aconsegueix estabilitzar una facturació que, des de llavors, ha crescut a un ritme del 12% l'any passat i que remuntarà fins al 19% quan es tanqui l'exercici actual (es preveu tancar-la amb prop de 6 milions facturats). A tot això, Boncompte indica: “Hem doblat costos”, ja que a banda de les noves naus de Santa Coloma de Queralt (a Reus s'hi manté un departament de logística i a Mont-roig del Camp, un magatzem per a les mercaderies menys sensibles) l'empresa ha doblat la plantilla,i actualment dóna feina a 28 persones.

El pla passa per no aturar-se aquí, sinó per arribar als 9 milions de facturació el 2014, una fita per la qual l'empresa pretén enfortir el caràcter exportador i consolidar-se en un mercat d'excel·lents resultats. Es tracta de l'arc mediterrani i, en concret, del ric Orient Mitjà del petroli. Boncompte explica: “Gràcies a la feina que hem fet en fires internacionals hem aconseguit tenir tractes amb Qatar, Dubai i l'Aràbia Saudita.”

ENCANTAT AMB QATAR.

El gerent d'Orexport posa de manifest que la relació amb els clients que han fet en aquests països “és excel·lent” i un terreny fèrtil “perquè tenen uns consums de xocolata altíssims”. No és casualitat, doncs, que l'empresa tingui interès a introduir en aquells mercats el projecte que, juntament amb l'empresa barcelonina Noukorn, han desenvolupat recentment: “Són unes boles de xocolata farcides de cereal aromatitzat amb fruites o menta.”

Potser influïts per l'enrenou que hi ha al voltant del Barça i Qatar, a Boncompte se li pregunta si els costums àrabs no dificulten els tractes comercials. I respon: “Nosaltres tenim dones en la part de gestió i a les oficines, i no hem tingut cap problema”, però afegeix: “Això sí, el burca allà és a l'ordre del dia.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
CALONGE I SANT ANTONI

El grup francès Capfun compra el càmping Treumal

CALONGE I SANT ANTONI

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona
economia

Catalunya crea un simulador quàntic únic al món

barcelona
economia

Creix un 6,8% la compravenda d’habitatges al febrer

barcelona

Fiscalitat de l’empresa familiar

conseller de famílies empresàries