Gran angular

El clúster d'automoció captarà inversions a l'exterior

Les primeres parades seran el Regne Unit i Alemanya, però sense oblidar la Xina.

El CIAC gestionarà la futura escola de formació del sector a Martorell

“És un bon moment per animar les empreses a instal·lar-se aquí, el sector s'ha reorganitzat en molts aspectes i el pitjor de la crisi ja ha passat, a cinc anys vista l'escenari hauria de ser d'un cert creixement.” Amb aquestes paraules el president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC), Vicenç Aguilera, explica que un dels objectius prioritaris que es marca aquesta associació nascuda fa escasses setmanes serà precisament la captació de nova inversió, tant productiva com de capital.

De moment el CIAC -impulsat per Seat, Nissan, Gestamp, Ficosa i Doga, i amb el suport de la Generalitat- està elaborant un estudi per determinar “els punts forts i els punts febles de la indústria, per tal de detectar què és el que ens falta”, i amb aquesta diagnosi aniran a buscar nous actors a l'exterior. Aguilera avança que les primeres parades seran al Regne Unit i a Alemanya, països amb una destaca presència productiva del sector i on el clúster català ja ha signat acords de col·laboració amb els seus homòlegs per tal de treballar en futures aliances.

Quant al perfil d'inversió que buscaran Aguilera no descarta cap opció i confessa que “poder comptar amb un tercer constructor seria ideal, aquest és un objectiu evident per al clúster i seria una molt bona notícia tant per a Seat com per a Nissan”. Els darrers quatre anys els successius governs catalans -primer amb el tripartit al capdavant i després amb CiU- han jugat la carta del fabricant xinès interessat a obrir mercat a Europa per intentar captar nova producció. Ho van intentar primer amb Chery i després amb Brilliance Auto, però en cap dels dos casos no van acabar de concretar-se les negociacions. En tot cas el president del CIAC admet que la Xina és un dels mercats on el clúster es concentrarà en aquesta tasca de recerca de noves inversions. “No importa si estem parlant d'una planta d'acoblament, perquè amb el temps aquesta pot donar pas a un altre tipus de presència.”

NOUS SOCIS.

El clúster també pretén facilitar aliances entre pimes del sector i acompanyar-les en el desenvolupament de projectes a escala europea. Per això primer ha de guanyar massa crítica. En aquest sentit Aguilera apunta que actualment tenen obertes una cinquantena de negociacions amb empreses proveïdores i enginyeries de producte i procés per integrar-les com a sòcies. “L'objectiu és arribar a finals d'any amb un centenar d'empreses associades al clúster”, explica. A mitjà termini Aguilera es planteja apujar fins als 150 els socis del clúster, xifra que considera “el sostre lògic”. A banda de la recerca de nous socis empresarials el CIAC negocia acords bilaterals amb institucions vinculades al sector com ara la STA (Societat de Tècnics d'Automoció), el RACC o l'IESE. El CIAC també ha optat per aquesta via per estrènyer relacions amb el clúster de la moto.

De moment el CIAC ha constituït quatre comissions de treball: competitivitat, tecnologia, innovació de producte i formació. En aquest darrer apartat Aguilera apunta que l'objectiu “és treballar amb totes les institucions que fan formació, des del concepte inicial que pot ser una FP, passant per les universitats amb programes específics per a l'automoció i arribar a escoles com l'Iese per a programes directius”.

El clúster aprofitarà al màxim les oportunitats que obrirà la futura escola de formació del sector que la Generalitat posarà en marxa el curs 2014-2015 a Martorell. “El govern farà una cessió d'ús al clúster i nosaltres parlarem amb els nostres socis per fer-ne la gestió”, apunta Aguilera. L'objectiu en la programació d'aquesta formació, explica el president del CIAC, “ha de ser plantejar els aspectes de futur com l'electromobilitat, el problema d'ara és que sovint la formació que es fa és justament sobre els temes que ja coneixem”.

De fet el vehicle verd serà un dels punts clau en els treballs del clúster a través de les seves comissions de tecnologia i innovació de producte, tot i que Aguilera creu que el “cotxe endollable serà només un dels futurs del sector”, que haurà de conviure amb altres tecnologies com el gas natural o el biodièsel. “En societats horitzontals on la gent viu en cases unifamiliars és molt més fàcil introduir el cotxe endollable que no pas aquí, on les infraestructures de càrrega s'han de compartir en garatges comunitaris, per això el més raonable és pensar en un futur amb una oferta diversa”, destaca.

PAPER DE ‘LOBBY'.

En tot cas Aguilera explica que des del clúster poden incidir en les polítiques i incentius que es despleguin des de l'administració per facilitar aquesta penetració del cotxe verd i avisa que el paper de lobby l'aplicaran també per garantir que el sector no perdi competitivitat respecte d'altres mercats productors. “Ara un dels aspectes que més preocupen al sector són els elevats costos logístics i per això el clúster pressionarà perquè el govern porti a terme les actuacions en infraestructures i en política industrial que el sector necessita.”

objectiu

700.000 cotxes fabricats a Catalunya

A pesar de la crisi de vendes i de la caiguda de producció a Europa el president del Clúster d'Automoció no veu impossible assolir la quota de 3 milions de vehicles fabricats a l'Estat espanyol que planteja la patronal Anfac. Un objectiu que, traslladat a Catalunya, s'hauria de situar en les 700.000 unitats a l'any. “Hem de mantenir el pes relatiu de Catalunya en el sector, d'aquí han de sortir un de cada quatre cotxes fets al conjunt de l'Estat”, apunta Vicenç Aguilera.

El president del CIAC creu que si bé Europa ha perdut pes al món com a productor “perquè el seu mercat és madur i no demanda tant com fa dècades”, no veu que això hagi de reduir la seva capacitat d'influència en el sector. “Europa continua sent líder en tecnologia i ho seguirà sent perquè aquí hi ha moltes marques premium que són referents al món”. Quant a la capacitat de la Xina per consolidar-se com a líder productor, Aguilera creu que el gegant asiàtic encara ha de viure l'esclat de la bombolla que ja va viure occident el segle passat. “Als anys trenta hi havia prop de 600 marques i en van quedar unes 40; avui a la Xina hi ha unes 110 marques noves però moltes d'elles fan sèries molt petites i són inviables, n'acabaran desapareixent més de la meitat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
estats units

El nen prodigi de les criptomonedes, condemnat a 25 anys de presó

barcelona

Lloguers impagables

Barcelona

Els lloguers dels ‘expats’

Barcelona
estats units

La xarxa social de Donald Trump es dispara un 54% en el seu primer dia en borsa

barcelona
ECONOMIA

Sabadell lidera l’acompanyament perquè les empreses no tanquin per manca de relleu

SABADELL
unió europea

La UE acorda eximir els petits agricultors de sancions i controls mediambientals

barcelona

Ajudes per plantes de biogàs a les petites i mitjanes explotacions

vilobí d’onyar
estat espanyol

El govern espanyol compra un 3% de Telefónica a través de la SEPI

barcelona
TURISME

Més reserves per Setmana Santa i amb més antelació a la demarcació de Barcelona

BARCELONA