Gran angular

Un Ibiza de 2 generacions

són les hores que han invertit veterans i estudiants de l'escola de Seat per fabricar el prototip de l'Ibiza Cupster

El Marc Guerrero fa prop de 40 anys que treballa de planxista en el sector de l'automoció, els 15 darrers a Seat. Per les seves mans han passat tots i cada un dels prototips que la filial de Volkswagen ha dissenyat a Martorell. I no han estat pocs. L'últim que ha muntat, el Seat Ibiza Cupster, dissenyat especialment per commemorar el trentè aniversari del degà dels models de l'automobilisme espanyol.

La fabricació del prototip de l'Ibiza Cupster, però, ha estat una mica diferent perquè per a aquesta ocasió el grup ha apostat per delegar la feina a un grup de seixanta persones format per veterans de la planta de Martorell i per estudiants de l'Escola d'Aprenents de Seat. “Ha estat una experiència molt gratificant perquè m'ha permès explicar als joves el que he après en 39 anys de professió, i apropar-los a una feina més manual, allunyada de tanta tecnologia”, explica aquest veterà de Seat.

I és que fabricar un prototip, explica Guerrero, “no té res a veure amb fabricar un cotxe en sèrie, aquesta és una feina molt més artesanal”. I donar forma a una planxa, diu, “és una tasca que encara no poden fer les màquines, els robots encara no saben fer anar el martell”.

Un dels joves amb els quals Marc Guerrero ha compartit feina i experiència és Marc Estapé, alumne de segon curs de l'escola de la Seat. Aquest jove estudiant de matriceria també fa una valoració molt positiva de l'experiència. “Per a un aprenent tenir aquesta oportunitat és molt important i a més hem pogut aprendre un tipus de feina més artesanal amb la qual no tenim tant de contacte.” Un tipus de feina, destaca, “que t'obliga a estar molt més pendent dels detalls i de l'acabat, perquè no deixes d'estar fent un cotxe que no es pot repetir”.

L'Ibiza Cupster és un model pensat exclusivament per commemorar l'aniversari d'aquest model, i es va presentar a escala mundial a final de maig en una trobada automobilística a Àustria. I és també el primer prototip que Seat fabrica amb aquests equips duals formats per treballadors veterans i joves aprenents.

Àngel Lahoz, responsable del projecte, explica: “Aquesta transferència de coneixement és fonamental ja que el personal veterà s'anirà jubilant i es tracta d'una feina que s'aprèn amb el temps, palpant i treballant directament amb el cotxe. El gran pas que hem fet amb el Cupster ha estat la col·laboració des de l'inici fins al final del projecte.”

Garantir la continuïtat d'una manera de fer, de feines que en els inicis de l'activitat de la planta de Martorell estaven més que sol·licitades però que avui tendeixen a quedar més abandonades. “La de planxista de prototips és una feina d'abans; ara quedem molt pocs que dominem aquesta activitat”, explica Guerrero. I és que tot i que uns i altres posen en evidència que els estudiants que surten avui de l'Escola d'Aprenents de Seat estan infinitament més ben formats pel que fa a la tècnica que els veterans, a la seva edat hi ha coses que difícilment s'aprenen a les aules. “Cada cop més, les noves generacions arriben més formades quan comencen unes pràctiques, però aquest tipus de tècniques que han pogut aprendre amb el Cupster ben segur que no les oblidaran mai”, destaca el responsable del projecte.

Aquest era, de fet, un dels objectius que Seat s'havia marcat amb la posada en marxa d'aquest projecte: compartir uns coneixements sobre el procés de xapa, pintura i muntatge d'un vehicle que només els més veterans poden acostar als més joves. Però en aquesta experiència hi han sortit guanyant tots, i com destaca Lahoz, “per als més veterans treballar amb els joves ha estat una injecció d'energia i il·lusió, ja que molts recordaven els seus inicis en l'ofici”.

El que queda clar és que l'experiència i el resultat han agradat, i per això a Seat, diu Lahoz, “no es descarta tornar a fer un projecte amb la participació directa d'aquests dos col·lectius”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Les exportacions gironines creixen un 11% i les vendes arriben als 706 milions

girona
Orient Mitjà

S&P rebaixa la nota del deute d’Israel per l’escalada de la tensió a la regió

barcelona
economia

L’Íbex baixa un 0,8% per les tensions a l’Orient Mitjà

barcelona
EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona