Economia

Empreses

Els interruptors fan 100 anys

El fabricant català de material elèctric Simon Holding commemora enguany el seu centenari i tanca l'exercici amb un increment de vendes del 17%

Present en 93 països, no es planteja nous mercats, tot i que s'estrena al Salvador

L'escassetat de material provocada per la Primera Guerra Mundial va encendre l'enginy d'Artur Simon, un lampista que l'any 1916, en un petit taller d'Olot, va començar a fabricar portalàmpades, el primer dels quals per a ús propi i
la resta, encàrrecs que anava cobrint gràcies al boca-orella. La necessitat, la bona feina i la visió de negoci van ser els tres pilars sobre els quals es va assentar el que avui s'ha convertit en un gran grup internacional, amb una facturació que supera els 300 milions d'euros (304 l'any 2015) i amb presència en prop d'un centenar de països. L'any de la celebració del centenari de la casa, doncs, comença amb bons resultats.

El fabricant de material elèctric català –se'n fa càrrec la quarta generació familiar– va tancar l'exercici de l'any passat amb un increment del 17% en les vendes, gràcies sobretot a l'evolució del mercat espanyol, que va millorar per segon any consecutiu i va augmentar la facturació en un 12%. Això els ha permès, entre altres coses, augmentar la plantilla de 830 persones en una quarantena de professionals. A banda d'aquestes 800, Simon dóna feina a 3.000 persones més, la meitat de les quals a les plantes de la Xina. I és que el negoci internacional té un pes predominant i representa el 63% de la facturació, mentre que el 37% restant correspon a l'activitat a l'Estat espanyol.

Aquest any, la situació econòmica global els fa ser més cauts i confien a augmentar el negoci en un 4%, per la baixada d'activitat a la Xina i el descens del negoci en països emergents com ara el Brasil (on ja van caure durant el 2015) i Rússia. Amb presència internacional en 93 països, la companyia no es planteja nous mercats, segons va reconèixer el director general, Luis Lopezbarrena en una trobada recent amb la premsa. Amb tot, a finals del 2015 han estrenat presència al Salvador i no descarten noves obertures si l'oportunitat és clara.

Per àrees de negoci, la il·luminació, tant la interior i com l'exterior, representa al voltant del 20% i el material elèctric, una mica menys del 80%. Les divisions de productes per a la tercera edat i de mobiliari urbà estan actualment “congelades”, segons va admetre Lopezbarrena, que va dir que no les descuidaran, però que estaran a l'expectativa de l'evolució dels dos àmbits.

El màxim directiu de la casa va remarcar l'aposta per la innovació
i va recordar: “Som una de les empreses que més patenten”, amb novetats a escala mundial. “Amb la crisi, no parem el ritme d'R+D i aquest any presentarem productes que es van començar a treballar fa quatre anys”, va explicar. El que sí que va descartar és fer noves inversions productives el 2016.

Un segle il·luminant
Els actes previstos per celebrar els primers cent anys de la companyia s'han fet més pensant en els gairebé mil treballadors que té a l'Estat espanyol que no pas en la projecció pública de la marca d'il·luminació i material elèctric. Així, dies enrere, es va poder veure en tots els centres de treball un documental commemoratiu i es preveu que s'inauguri també en els pròxims mesos una exposició divulgativa que repassarà els cent anys de vida de la marca, des del naixement en un petit taller d'Olot fins a la creació d'un gran grup multinacional que factura més de 300 milions d'euros i que té presència en prop d'un centenar de països.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.