Economia

Societat

Mantenir els mosquits a ratlla

L'empresa terrassenca StingBye desenvolupa i comercialitza teixits capaços de repel·lir amb gran efectivitat els insectes

Mitjons contra els tigre i llençols per prevenir els àcars, aviat al mercat

La peça estre­lla de StingBye és, de moment, la samar­reta. Enguany, però, també ha llançat al mer­cat la goma per al cabell i estan a la porta, espe­rant el tret de sor­tida, dos pro­duc­tes més: els mit­jons i els llençols. La samar­reta és una peça uni­sex i per a totes les edats, des de nadons fins a la XL. Es comer­ci­a­litza en cinc colors -blanc, negre, ver­mell, caqui i blau marí-, suporta cent ren­ta­des sense per­dre cap pro­pi­e­tat i no desprèn olor. El seu preu es situa entre els 24 euros –nens– i els 28 euros –adults–. “Aquesta peça està enfo­cada bàsica­ment a repel·lir els mos­quits”, explica Sílvia Ovi­edo, gerent i fun­da­dora de StingBye, una empresa amb seu a Ter­rassa, fun­dada encara no fa un any, per ella i un soci, pro­fes­si­o­nal del sec­tor químic.

La vida per­so­nal i pro­fes­si­o­nal d'Ovi­edo ha estat sem­pre lli­gada al món del tèxtil, sec­tor en el qual acu­mula 21 anys d'experiència i al qual s'ha dedi­cat la seva família. Ara fa cinc anys que va rebre la pro­posta d'un labo­ra­tori per tre­ba­llar un pro­ducte que, rela­ci­o­nat amb els tei­xits, espantés els insec­tes -vec­tors, en l'argot pro­fes­si­o­nal–. Ovi­edo con­fia en aquesta idea i enfila el camí de l'èxit. Es comen­cen a ava­luar el 2014 les pri­me­res uni­tats de samar­re­tes i el setem­bre del 2015 funda StingBye, jun­ta­ment amb un pro­fes­si­o­nal químic de qui no vol des­ve­lar encara la iden­ti­tat. “Al prin­cipi cos­tava de convèncer del fet que la samar­reta repel·leix els mos­quits, sobre­tot perquè no desprèn cap olor específica.” Cer­ta­ment, els pro­duc­tes que plan­ten bata­lla a aquests moles­tos i peri­llo­sos insec­tes solen tenir olors inten­ses i molt par­ti­cu­lars. La samar­reta, en canvi, no alli­bera cap aroma

Paral·lela­ment a la cre­ació de l'empresa, s'ini­cia la comer­ci­a­lit­zació del pro­ducte. “La venda, de moment, es fa a través del canal farmàcia”, explica Ovi­edo. Nou mesos després l'empresa dis­posa de 12 per­so­nes en plan­ti­lla i al vol­tant de 35 tre­ba­lla­dors autònoms o de dife­rents tallers, que depe­nen de la feina que pro­por­ci­ona l'empresa ter­ras­senca.

StingBye ha llançat enguany al mer­cat un segon pro­ducte: la goma de tei­xit per al cabell. “Aquesta no està enfo­cada als mos­quits, sinó als polls, i és pre­ven­tiva”, comenta Ovi­edo”. La seva comer­ci­a­lit­zació es fa a través de les farmàcies i de les per­ru­que­ries, Però aviat es ven­dran també uns mit­jons “per repel·lir els mos­quits que volen baix, com el tigre”. I anun­cia que a mit­jans de juliol “llançarem els llençols, enfo­cats sobre­tot con­tra els àcars”.

PRO­DUCTE DE CASA.

“Tots els nos­tres pro­duc­tes són 100% de fabri­cació naci­o­nal, amb pro­ces­sos que es fan a Hos­tal­ric, Bada­lona i Ter­rassa, tal com ho feia el meu pare. La seva política era fabri­car aquí i nosal­tres també la seguim”, explica Ovi­edo. Ara per ara donen feina a cinc tallers d'aques­tes pobla­ci­ons, “i cada dia hem d'ampliar les coman­des”, per tant aquest nom­bre que­darà aviat superat. De gener a maig d'enguany ja han venut 70.000 samar­re­tes.

INTER­NA­CI­O­NA­LIT­ZACIÓ.

La inno­vació que repre­sen­ten els pro­duc­tes de StingBye és única al món. “Només hi ha una empresa que dis­posa d'uns com­po­nents simi­lars, als Estats Units, però només fabrica per a l'exèrcit nord-ame­ricà”, explica Ovi­edo. La inter­na­ci­o­na­lit­zació la van ini­ciar molt d'hora, tot just uns mesos després de crear l'empresa. Els pro­duc­tes de StingBye es venen ara a Costa Rica i Colòmbia “i aquest any entra­rem en el mer­cat de Mèxic i el Bra­sil, dos països que real­ment neces­si­ten pro­duc­tes com­ple­men­ta­ris com els nos­tres per llui­tar con­tra les pica­du­res dels insec­tes, sobre­tot dels mos­quits, ara que el zika està fent tant de mal”, anun­cia Ovi­edo. A Europa encara no tenen xarxa comer­cial, “però la tin­drem en un parell de mesos”.

StingBye va començar el 2015 amb una fac­tu­ració de 100.000 euros, de setem­bre a desem­bre, i en els cinc mesos d'enguany ja han tri­pli­cat aquesta xifra. D'aquí a un any espe­ren situar-se pel cap baix en els cinc mili­ons d'euros.

Els consumidors dels productes de StingBye són els qui atreuen en desmesura els mosquits, els viatgers a països tropicals i les famílies que envien la canalla de colònies o que volen prevenir-los dels polls. Un ventall que aviat s'ampliarà.

Una altra versió d'emprenedoria social

No s'ho han proposat, però van pel camí d'esdevenir una empresa social. La gerent i sòcia de StingBye, Silvia Oviedo, no defineix la companyia com una empresa que té com a objectius aportar solucions a necessitats socials. I no ho és pas si hom es fixa en els mercats del primer món. Però les inquietuds d'Oviedo en aquest camp són àmplies i van més enllà de comercialitzar els productes en mercats occidentals. De moment, han entrat o estan a punt d'entrar a països on els insectes –sobretot els mosquits–constitueixen un problema de salut real i d'urgent solució, com ara el Brasil, amb la malaltia del zika. Però la seva inquietud no s'atura aquí. “Estem en contacte amb organitzacions, entre les quals figura Metges Sense Fronteres, per veure si fem realitat que alguns dels nostres productes puguin arribar a països on són més necessaris. “El principal problema -diu- és el cost, perquè tot i que no tenen un preu fora de mercat, per als habitants de molts d'aquests països és una xifra que no poden assumir.” Però, assegura, “tard o d'hora segur que els hi fem arribar. Només cal estudiar com”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia