Economia

opinió

L’educació en joc: quina societat volem construir?

En un món que cada vegada s’està digitalitzant més, els sistemes educatius estan sotmesos a una pressió creixent per adaptar-se a les demandes dels sectors STEM.

L’augment de la demanda de treballadors especialitzats en aquests camps fa necessari un canvi significatiu en les nostres bases educatives per preparar una massa treballadora per afrontar els reptes del futur.

La introducció d’aquest article ha estat escrita amb el ChatGPT i és d’una qualitat gairebé excel·lent. Fa uns mesos que aquesta eina va revolucionar les aules, un fet que evidencia, una vegada més, la capacitat transformadora que tenen les noves tecnologies, i que ha de resoldre una qüestió: l’educació que tenim respon a les necessitats socials i econòmiques del futur?

Constantment repetim que volem una Catalunya basada en el coneixement, justa, igualitària, competitiva i sostenible, de referència internacional. Una Catalunya que, d’altra banda, només serà possible, si invertim en talent i educació, condició necessària per a una societat justa. Quin repte tenim al davant? Sabem que l’economia del coneixement requereix professionals amb formació vinculada a les matèries STEM i les tecnologies disruptives. Però aquests professionals cada vegada costen més de trobar, i ara mateix pràcticament un 30% de les empreses enquestades argumenten que precisament aquesta és la raó principal que limita el seu creixement; mentre que el 2008 aquesta problemàtica només limitava un 6% de les empreses.

Per ara, només un 7% de les dones aspiren a les carreres STEM. Unes dades que posen en relleu la infrarepresentació de les dones en els estudis d’àmbit tecnològic, que són els que tenen major ocupabilitat i millors perspectives salarials. I que, al mateix temps, evidencien la necessitat d’apostar de manera decidida per millorar i transformar l’ensenyament públic: instrument principal per reduir la desigualtat d’oportunitats, la bretxa de gènere i impulsar una futura massa treballadora preparada per fer front als reptes tecnològics i científics del mercat.

L’aposta per un canvi de model educatiu ha de fer-se des de la base i, per fer-ho, cal una inversió a l’altura dels reptes de futur. Ara mateix, l’últim monogràfic dels Indicadors de Progrés i Benestar de la Cambra ha posat damunt la taula dades com ara que cal augmentar un 11,5% de la despesa per alumne en els centres públics a Catalunya per convergir amb els països europeus de referència. Aquest dèficit d’inversió repercuteix directament en la qualitat de l’ensenyament.

L’estudi també presenta una sobrequalificació de l’ocupació de gairebé un 50%, i una infraqualificació (només amb estudis de secundària) de gairebé un 30%. Per assentar un model educatiu que convergeixi la formació amb les necessitats del teixit empresarial, primer cal revertir el dèficit d’inversió i després millorar el model educatiu i dirigir recursos a millorar la valoració de la societat dels estudis professionals.

L’estudi adverteix que l’FP és l’opció més viable per transferir el coneixement entre l’alumnat i l’empresa, amb la finalitat de garantir una economia resilient i sostenible. Potenciant-la es podria reduir la taxa de sobrequalificació universitària, de més del 33% que té Catalunya, i que no permet maximitzar el retorn social de la inversió pública en educació.

Si volem construir una Catalunya referent i que avanci al ritme que ho fa la nostra realitat (cada cop més transformadora, versàtil i tecnològica), cal invertir perquè les noves generacions tinguin unes aules a l’altura. Unes aules que estimulin l’aprenentatge amb mètodes pedagògics efectius i que preparin l’alumnat per a la demanda del mercat laboral, l’engranatge de la Catalunya que volem.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia