Empreses

Escofet aposta pels nous materials per crear mobiliari urbà amb valor afegit

El formigó UHPC permet dissenyar aparcabicicletes i bancs més lleugers amb gruixos mínims

L'empresa encara fabrica els hexàgons que pavimenten el Passeig de Gràcia

Escofet aposta per la innovació en el seu nou model d'aparcabicicletes, anomenat Raval, fabricat amb formigó UHPC (Ultra High Performance Concrete), que permet dissenyar elements de gran resistència amb gruixos mínims. La seva formulació pròpia, que es coneix com a Slimconcrete, l'ha desenvolupada la fundació Imat-Centre Tecnològic de la Construcció, que ha cedit la llicencia d'ús a Escofet. Es tracta del primer model d'aparcament de bicicletes del món que es fabrica amb aquesta tecnologia. Ha estat dissenyat pel badaloní Gerard Arqué juntament amb Martín Rodríguez, i les primeres unitats s'ha instal·lat al nou tram del passeig Marítim de Badalona. Aquesta peça s'afegeix a altres elements de mobiliari urbà produïts per la firma Escofet que ja es fabriquen amb aquest material, com ara els bancs del model Vílnius.

L'empresa Escofet, fundada a Barcelona el 1886 i dedicada a la fabricació de peces de formigó arquitectònic, ha pres com a signes d'identitat el disseny de qualitat i la innovació en l'ús del material. Nascuda en ple auge del modernisme, la companyia va començar la seva trajectòria fabricant peces de mosaic hidràulic, que a les darreries del segle XIX representava una innovació respecte als paviments interiors de terracota que es feien servir en aquell moment. Arquitectes de la talla de Domènech i Montaner i Gaudí van col·laborar en el disseny d'aquells mosaics. Va ser precisament l'artífex de la Pedrera qui va crear una de les peces que més relleu han donat a Escofet i que, un segle després, aquest encara fabrica. Es tracta de les rajoles hexagonals del passeig de Gràcia, concebudes com a pavimentació interior però que van fer el salt al carrer des de les habitacions de servei de la Pedrera. Les rajoles surten ara de la fàbrica d'Escofet a Martorell i, tot i que el resultat és el mateix, el procés de fabricació s'ha anat adaptant als temps, tal com explica Marcos López Antich, director general i cinquena generació de la nissaga al capdavant del negoci.

El creixement de l'empresa va anar lligat amb el boom urbanístic de la ciutat de Barcelona i el seu entorn, que va propiciar l'aparició del terratzo, un paviment fet amb tecnologia industrial amb gran resistència i un cost baix, adaptat a les necessitats del moment. D'aquesta manera, Escofet va passar de ser líder en mosaic hidràulic a ser-ho en terratzo, i va continuar treballant amb paviments exteriors com el que es va instal·lar a la Rambla de Barcelona l'any 1976, que s'ha mantingut fins a l'actualitat.

D'horitzontal a vertical.

La diversificació arriba quan es passa de construir exclusivament paviment a fer peces de formigó per a façanes i també s'hi afegeix una secció dedicada al mobiliari urbà, a partir del 1976. Aquesta última divisió és la que ha crescut més en els últims anys i que a hores d'ara representa el 70% de la facturació.

Amb un catàleg de 160 referències, que és un recorregut per la història del disseny de l'espai públic dels últims cent anys, les peces d'Escofet es poden trobar arreu del món. L'empresa barcelonina va ser una de les pioneres de l'exportació i ja venia els seus mosaics hidràulics a l'Estat francès a principi del segle XX. De fet, el mercat francès s'ha mantingut i continua sent el més important després de l'Estat espanyol. Durant els anys setanta del segle passat Escofet ja venia els seus productes en indrets com l'Aràbia Saudita. Ara el principal mercat es situa a l'Europa occidental i als països del nord d'Àfrica, tot i que també venen als Estats Units i als països de l'Amèrica Llatina a través de la fàbrica del grup a Mèxic. Ara per ara les vendes fora de l'Estat espanyol representen el 65% del total de la facturació, una xifra que, segons el director general, s'espera que creixi en els propers anys.

A més de les referències del catàleg, Escofet col·labora estretament amb els arquitectes per fabricar les peces destinades a les necessitats específiques de cada espai. Fruit d'aquesta col·laboració, el catàleg inclou peces dissenyades per un centenar de professionals de renom. Enric Pericas, director d'Elements Urbans d'Escofet, cita com a exemple el Lungomare, un banc amb forma de catifa voladora, creat per Enric Miralles i Benedetta Taglaibue, que va aconseguir el premi Delta d'Or Adi-FAD 2001, atorgat per l'Associació de Dissenyadors Industrials del Foment de les Arts Decoratives.

Entre els nombrosos reconeixements destaca el premi Cambra a la Gestió del Disseny, aconseguit el 2011 coincidint amb el 125è aniversari de l'empresa. Tot i que la caiguda del sector de la construcció s'ha notat directament en la facturació, l'aposta pel disseny i la qualitat dels materials garanteixen la pervivència de l'empresa que, segons els responsables, es manté líder a l'Estat en la fabricació de peces de mobiliari urbà de formigó. “En moments de crisi, el que té més sortida són les peces menys convencionals, les que tenen el valor afegit del bon disseny”, assegura Enric Pericas.

El grup té una planta a Mèxic que fabrica materials adreçats principalment a la construcció d'hotels a la zona del Yucatán i que també exporta a altres països de l'Amèrica Llatina i als Estats Units.
Facturació
12 M€
Treballadors
100
Any de fundació
1886

Lligats a Barcelona

El nom d'Escofet apareix vinculat als grans esdeveniments que han anat transformant Barcelona des de l'Exposició Universal del 1888. En aquell moment l'empresa va rebre la Medalla d'Or de l'exposició pel seu paviment de mosaic hidràulic. Els elements creats per la companyia també són presents a espais urbanitzats amb motiu dels Jocs Olímpics, quan va desenvolupar la façana i el paviment del Palau Sant Jordi, i als nous espais creats amb motiu de Fòrum del 2004. Prova d'aquest vincle amb Barcelona són les peces que encara avui fabriquen per al temple de la Sagrada Família.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Escofet aposta pels nous materials per crear mobiliari urbà amb valor afegit

Publicat a

Economia

Arrenca el Seafood Expo Global amb bones expectatives

L’Hospitalet de Llobregat
economia

Pimec reforça la presència al Vallès amb nova delegació a Terrassa

Terrassa
CALONGE I SANT ANTONI

El grup francès Capfun compra el càmping Treumal

CALONGE I SANT ANTONI

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona
economia

Catalunya crea un simulador quàntic únic al món

barcelona