Motor

La FIA para els peus a Vettel

Fórmula 1. El líder del mundial sortirà últim a Abu Dhabi després de ser exclòs de la qualificació


“Atura el cotxe, atura el cotxe”, va requerir l'enginyer a Sebastian Vettel mentre tornava cap al box al final de la qualificació d'Abu Dhabi. Havia conquerit el tercer lloc de la graella, rere Lewis Hamilton (McLaren) i el seu company Mark Webber.

Amb Fernando Alonso setè, l'alemany havia fet un petit pas més cap al tercer títol mundial consecutiu, però aquelles paraules de Guillaume Rocquelin amagaven un fet incontestable, com es va veure després: Red Bull havia anat massa al límit amb la benzina i al cotxe de Vettel no n'hi quedava prou per oferir una mostra d'un litre, que ha de servir als comissaris tècnics per verificar que el combustible emprat es correspon amb la mostra original dipositada al departament tècnic de la FIA, abans de començar la temporada.

Com no podia ser d'una altra manera, el fet que el pilot en qüestió sigui qui encapçala el campionat portarà cua, però el reglament és clar i aquest mateix any n'hem tingut un precedent idèntic: al Circuit de Catalunya, Hamilton va perdre la posició preferent per “no haver tornat al box pels seus propis mitjans”, i va haver de sortir últim, com Vettel haurà de fer avui.

Els dos casos presenten, però, una subtil diferència: Hamilton sí que va poder presentar la mostra d'un litre als comissaris tècnics, però els esportius no van acceptar les excuses de l'equip perquè el cotxe no hagués tornat al box. En el cas de Vettel, els esportius sí que van acceptar les raons adduïdes per Red Bull i van considerar el fet un cas de “força major” –la qual cosa sembla desterrar del tot el fantasma d'una conspiració–, però al dipòsit de l'RB8 número u no hi quedava prou benzina per treure'n la mostra obligatòria. Així doncs, els comissaris no van tenir cap més remei que excloure Vettel de la qualificació, tot autoritzant-lo a començar la cursa des del fons de la graella. Per tal de poder fer canvis en els reglatges del cotxe (presumiblement per afavorir els avançaments), l'equip va decidir després que Vettel sortís des del carril dels boxs en lloc de la graella.

Un dia d'aquells

L'exclusió va ser l'amarga cirera d'un dissabte infaust per al líder del mundial: en els entrenaments lliures del matí, un problema als frens el va tenir aturat al box gairebé tota la sessió; en la Q1, va tocar la barrera a la sortida del revolt 19 (el que passa sota l'hotel Yas); en la Q2, va fer una altra errada i es va veure superat per Webber, i en la Q3, es va col·locar segon rere Hamilton en el primer intent, no va millorar prou en el segon i Webber el va tornar a superar...

Llavors, mentre tornava cap al box, va arribar l'alarmant missatge del seu enginyer. “No sé per què m'han fet parar. No hauria de ser res important”, va dir després de tornar al box en un cotxe de l'organització.

Respir per a Alonso

La desgràcia de Vettel dóna oxigen a l'altre aspirant al títol, Alonso. El de Ferrari va admetre que ja s'esperava “estar entre el cinquè i el vuitè”. La resignació que desprenien les seves paraules tenia cert regust d'impotència: “He fet 1:41.5 en la Q2, 1:41.5 en la primera volta de la Q3 i 1:41.5 en la segona; no puc donar més”, va reconèixer. Però la desgràcia aliena li pot permetre retallar algun puntet a Vettel avui i seguir viu en el campionat.

Aliè a tot plegat, Hamilton, des de la pole, anirà a la seva. A guanyar.

Hem millorat, però els altres no estan plegats de braços
Fernando Alonso
ferrari
Tenim un ritme molt fort. Els punts són importants i aniré a totes
Pastor Maldonado
Williams-renault
Demà [avui] encara hi ha un munt d'oportunitats
Sebastian Vettel
red bull-renault
Els Red Bull han estat més lents del que esperàvem; i jo, més ràpid
Lewis Hamilton
mclaren-mercedes

L'asfalt massa llis provoca curses ensopides, segons Pirelli

Com ja va succeir la setmana passada a l'Índia, l'estratègia més probable a Abu Dhabi serà fer una sola aturada als boxs. Aquesta uniformitat tàctica contrasta notablement amb el que es va viure en la primera meitat de la temporada: en un mateixa cursa hi havia cotxes que s'aturaven una, dues o tres vegades per canviar les rodes, mentre els equips s'esforçaven per treure'n el màxim profit, i això va ser la causa principal que hi hagués set guanyadors diferents en les set primeres curses. Pirelli ho atribueix al “ritme de desenvolupament sense parió de la F-1”, que fa que tots els equips ja tinguin per la mà les característiques dels compostos. No obstant això, hi ha una altra variable decisiva: els nous circuits de la recta final del campionat tenen un asfalt que “no castiga els pneumàtics”, segons indica Paul Hembery, director de competició de Pirelli. Això fa que la degradació i el desgast siguin mínims. “El tipus d'asfalt que s'utilitza aquí no és gens útil per al que intentem aconseguir. Si poguéssim tenir l'asfalt de Malàisia [força abrasiu] arreu, tindríem curses més interessants”, va afegir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.