El lector escriu

Resposta a la carta de David Rabadà

L’escrit sobre les oposicions docents 2020 publicat a El Punt Avui el passat 22 de febrer pel Sr. David Rabadà fa afirmacions que ultrapassen qualsevol posició crítica quan indica que el departament “vol destruir” l’educació, però també fa afirmacions que mereixen aclariments per donar una imatge ajustada del model d’oposicions que impulsa el departament.

L’element nuclear de la crítica és que aquestes oposicions menystenen els coneixements científics de l’especialitat i només es preocupa per la didàctica, pel “com” s’ha d’ensenyar. És especialment crític amb la part de la prova basada en un supòsit pràctic. Una part de la prova que el departament ha decidit que tingui una puntuació molt alta (el 70% de la nota), davant de la part que consisteix en el desenvolupament d’un tema extret a l’atzar que només puntua el 30% perquè té un caràcter bàsicament memorístic sobre uns temaris desfasats, molts dels quals dels anys 90, que aporten molt menys valor en el procés de selecció.

Cal recordar que l’estructura bàsica de l’accés a la funció pública docent està definida per normativa bàsica de l’Estat que el departament voldria modificar profundament. Per aquest motiu, malgrat aquestes limitacions, s’introdueixen millores en l’enfocament de les proves per tal de garantir la selecció dels aspirants amb més competències docents.

Entre les millores introduïdes destaca, efectivament, l’enfocament d’exercici de caràcter pràctic sobre una situació d’aprenentatge. En cada situació proposada es plantegen unes qüestions prèvies per avaluar el grau de coneixements de l’aspirant sobre els continguts de la matèria implicats en la situació d’aprenentatge. A continuació es valora la capacitat d’aplicar-los en una sessió de classe, proposant activitats de qualitat que garanteixin la participació activa dels alumnes (Annex 7 de la resolució de convocatòria).

Així, doncs, no es menystenen els coneixements científics. Tot el contrari, es reforça el concepte que els coneixements específics de l’especialitat en l’àmbit docent s’han de referir de forma indestriable als continguts que s’han d’ensenyar i als coneixements metodològics i didàctics que garanteixin la capacitat de crear situacions d’aula que despertin l’interès de l’alumnat i aconsegueixin implicar tots i cadascun dels alumnes en el procés d’aprenentatge, ja que això és el que caracteritza un docent competent.

Barcelona



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia