Opinió

LA GALERIA

Paracmàstiques sardanes

Als aplecs hi ha gent que hi passa l'estona

Es van celebrant aplecs de la sardana però, per poc que hom mantingui oberts els ulls, es constata que la cosa no va a més, ans al contrari. Sobretot no hi ha relleu, els joves són molt escassos i l'excepció només és dalt l'empostissat on els músics de cobla sí que són majoritàriament joves. Ara mateix, però, un servidor no pot pas posar-se com a exemple de res, perquè algunes extremitats no em permeten excessos, i menys encara si bessons, quàdriceps i talons d'Aquil·les han de treballar a ritme creixent.

Avui fa vuit dies vaig ser present en un aplec, i me'n feia creus del que podria ser si algun dia la sardana es perdia definitivament : la música és una pura meravella, el so dels instruments ens parlen directament al cor i als sentiments, la generositat i esperit de la dansa que permet l'entrada de tothom sense cap excepció, l'elegància del ball i la joia encomanadissa, tot això meravellós i nostrat que portem a la sang des del naixement, es convertia en malenconia només d'imaginar si algun dia desapareixia i arribés un moment en què la sardana només es ballés com a mostra folklòrica del passat, dalt d'un escenari i en un local de pagament.

En els aplecs, agradi o no agradi, sempre hi ha gent (poca, per sort) que només va a passar-hi l'estona, a trobar coneguts per xerrar-hi llargament. És una autèntica pena que no tothom faci atenció, encara que no balli, a les magistrals orquestracions que tenen totes les sardanes, a la seva plenitud, alegria, elegància i esveltesa musicals. Aquest dia observava un grup que no es van assabentar de res, només estaven per menjar, beure i xerrar pels descosits. Vaig pensar en allò del gran pianista francès Erik Satie, que va ser crític musical durant un dia, acomiadat després d'haver publicat aquesta crítica (resumida) d'una òpera: “Feia ben poc que m'havia assegut a la meva butaca quan em vaig adonar que havia perdut el paraigua. No podia treure'm la idea del cap i quan acabà el primer acte vaig demanar a l'acomodadora que m'ajudés a buscar-lo. Acabava de començar la introducció del segon acte quan vaig tornar a pensar en el paraigua, l'angoixa m'ofegava i va acabar l'acte sense haver pogut pensar jo en altra cosa que no fos el paraigua. Em disposo a escoltar el tercer acte, però s'acaba i segueixo desesperat pel paraigua. Al final de tot, l'acomodadora me'l dóna tot somrient, i surto de l'estrena de l'òpera del senyor Ambroise Thomas amb autèntica satisfacció.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.