Editorial

Mirada llarga per guanyar seguretat viària

Una sola vida perduda sobre l’asfalt és un drama familiar i social, i l’objectiu ha de ser tendir cap a la mortalitat zero. Dit això, que el nombre de morts en accident de trànsit hagi caigut un 3% respecte al 2019, ara que s’ha tornat als nivells de mobilitat prepandèmica, és una dada esperançadora però que demana persistir en la millora de la seguretat viària. Al costat de la contenció global, crida l’atenció que l’AP-7 gairebé tripliqui el nombre de víctimes mortals. L’eliminació dels peatges ha trastocat l’equilibri en l’ús de la xarxa perquè ha atret gran quantitat de trànsit cap a les vies d’alta capacitat en desaparèixer l’efecte dissuasiu del sobrecost, un 40% (80% de vehicle pesant) a l’AP-7 i un 100% (200% en camions) a l’AP-2. I amb més trànsit, més accidents, una regla de tres que exigeix mecanismes de correcció. Divendres passat, la ministra Raquel Sánchez es comprometia a invertir 1.050 milions en set anys en aquestes dues vies per estalviar cues i sinistres. A banda d’exigir diligència en les licitacions i vigilar les execucions, cal ordenar prioritats. Per exemple, unir d’una vegada el Vallès amb el Baix Llobregat amb el quart cinturó (o B-40, o com se’n vulgui dir), que ha de permetre anar de Mataró a Vilafranca del Penedès descarregant l’AP-7, una obra projectada fa més de mig segle de la qual només hi ha en servei 7 dels 52 quilòmetres previstos i que és font de discrepància entre el govern català i l’espanyol, i també a dintre de l’executiu català.

La solució màgica no existeix. L’activitat econòmica de Catalunya i el fet de ser pas obligat cap a Europa genera un volum de trànsit ingent i l’increment sense fi de la capacitat de les vies és insostenible. Després de dècades d’invitar a l’ús de les autopistes de peatge, amb gran satisfacció de les concessionàries que les podien anar ampliant, ara toca racionalitzar la mobilitat millorant la xarxa existent –també la secundària– i passant al ferrocarril el transport de mercaderies de llarg recorregut. És l’hora d’un pla integral de mobilitat. Més enllà de mesures puntuals, descongestionar vies és la manera més efectiva de reduir-hi la sinistralitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia