Opinió

Tribuna

Cos únic de docents

“Benvingudes les propostes que generen debats més enllà de les confrontacions corporativistes

Aquesta set­mana s’ha pre­sen­tat el docu­ment de Millora de la for­mació ini­cial per a la docència ela­bo­rat per la comissió tècnica de segui­ment del MIF (Pro­grama de Millora i Inno­vació en la For­mació de Mes­tres). Aquest docu­ment recull de forma sintètica vuit acci­ons estratègiques, així com un seguit de línies d’acció pri­o­ritàries que pre­te­nen con­cre­tar el model que el mateix pro­grama MIF pro­posa. El docu­ment té el mèrit d’ater­rar en la con­creció tot fent abs­tracció, a vol­tes, de l’estre­tor de l’actual legis­lació. I així avança pro­pos­tes que, per a la seva imple­men­tació, cal­dria modi­fi­car aquest marc legal. Entre elles la que, en gene­ral, ha gene­rat més atenció de la premsa i els mit­jans de comu­ni­cació i que fa referència a la pos­si­ble cre­ació d’un cos únic de docents. Tot i que no és una pro­posta nova en la nos­tra història recent, sí que la seva imple­men­tació és per­ce­buda com un canvi subs­tan­cial en l’ima­gi­nari social i pro­fes­si­o­nal de la tasca docent.

El cos únic com­por­ta­ria una mateixa con­si­de­ració pro­fes­si­o­nal i sala­rial perquè, a la pràctica, con­si­de­ra­ria igual de relle­vant la docència fos quina fos l’etapa edu­ca­tiva i l’edat dels alum­nes. I, des del punt de vista pedagògic, fle­xi­bi­lit­zar les pos­si­bles pas­sa­rel·les dels pro­fes­si­o­nals entre les dife­rents eta­pes edu­ca­ti­ves, supo­sa­ria gua­nyar experiència a l’expe­ri­men­tar les diver­ses eta­pes i edats dels alum­nes obte­nint, així, una visió de con­junt de la seva evo­lució. Això sí, s’hau­ria de garan­tir el domini de la matèria i de la seva didàctica al nivell d’exigència que reque­reix el currículum en cadas­cuna de les eta­pes edu­ca­ti­ves.

Per això, el cos únic no hau­ria de sig­ni­fi­car que tot­hom hi arribés des de la mateixa for­mació de base, sinó que, tal com pro­posa el docu­ment, s’adquirís l’espe­ci­a­lit­zació d’etapa en post­graus con­crets que ser­vis­sin per a garan­tir el nivell de domini reque­rit des de l’àmbit dis­ci­pli­nari, de la seva didàctica i dels conei­xe­ments psico-sòcio-pedagògics de cada etapa de l’alum­nat. Aquesta plu­ra­li­tat for­ma­tiva afe­gi­ria un impor­tant valor afe­git a l’hora de cons­ti­tuir equips docents plu­rals i inter­dis­ci­pli­na­ris i on no tot­hom hau­ria de fer les matei­xes fun­ci­ons, sinó que aques­tes vin­drien defi­ni­des pel per­fil for­ma­tiu i per les apti­tuds específiques que cada docent mostrés envers les dife­rents tas­ques pro­fes­si­o­nals (docència dis­ci­plinària i inter­dis­ci­plinària, tuto­ria i ori­en­tació, acom­pa­nya­ment per­so­nal o gru­pal, lide­ratge, etc.). En qual­se­vol cas, siguin ben­vin­gu­des les pro­pos­tes que gene­ren debats i que, més enllà de les con­fron­ta­ci­ons cor­po­ra­ti­vis­tes, s’obrin a tota la soci­e­tat, donat que l’edu­cació dels nos­tres infants i joves per­tany i res­pon­sa­bi­litza al con­junt de la ciu­ta­da­nia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia