Opinió

Tribuna

La geopolítica del ‘Brexit’

“Com ha passat al llarg de la història, la pugna geopolítica entre Anglaterra i França acabarà marcant el tauler de joc continental del segle XXI

Un dels debats que s’allar­garà durant tot aquest 2020 serà el de l’acord que han de nego­ciar els Vint-i-set amb el Regne Unit, que ja ha aca­bat la pri­mera tanda de con­tac­tes. La sor­tida dels britànics de la UE obre molts inter­ro­gants i, en l’aspecte comer­cial, es fa evi­dent que Boris John­son no pot pres­cin­dir del mer­cat comu­ni­tari per molt que digui que la sobi­ra­nia britànica està per sobre de tot. En aquest àmbit, un dels models que els britànics veu­rien amb bons ulls seria el cana­denc: l’apro­vació del CETA ha permès a les com­pa­nyies euro­pees reduir amb 500 mili­ons d’euros anu­als els aran­zels, reduir la burocràcia dua­nera i les pro­ves de segu­re­tat entre països, el reco­nei­xe­ment de les qua­li­fi­ca­ci­ons pro­fes­si­o­nals regu­la­des i, per què no esmen­tar-ho, la pro­tecció de les indi­ca­ci­ons geogràfiques pro­te­gi­des (IGP).

Ara bé, el que va cos­tar deu anys de nego­ci­a­ci­ons –l’acord comer­cial entre la UE i el Canadà– ara sem­bla que John­son ho vol matar en un any. Fran­ca­ment, resulta com­pli­cat pen­sar que això s’acon­se­guirà. Però el que sem­bla­ria lògic seria poder acor­dar abans d’aca­bar el 2020 un camp de joc com­par­tit, el que tècni­ca­ment entre nego­ci­a­dors es coneix com a Level Playing Field (LPF). En una con­ferència a Lon­dres, la pre­si­denta de la Comissió, Ursula von der Leyen, ja va dei­xar clar que Brus­sel·les té línies ver­me­lles: la pro­tecció medi­am­bi­en­tal –i encara més quan la Comissió vol­dria que s’hi des­tinés un 25% del pres­su­post comu­ni­tari, que ara també comença a tra­mi­tar-se–, la política aran­zelària, la garan­tia dels drets labo­rals i les aju­des esta­tals. En defi­ni­tiva, la Comissió vet­llarà per un acord comer­cial que tin­gui “tres zeros”: zero aran­zels, zero res­tric­ci­ons de bens i zero dum­ping.

En una entre­vista a la SER Cata­lu­nya, l’ambai­xa­dor britànic a Madrid, Hugh Elli­ott, va ser d’allò més diplomàtic a l’hora de plan­te­jar quin serà el punt de par­tida del seu govern. De fet, va ser taxa­tiu en afir­mar que “el Regne Unit no vol quo­tes ni aran­zels”, però es va mos­trar con­vençut que la lluita con­tra l’emergència climàtica inter­pel·la tot­hom per igual i, fins i tot, va posar sobre la taula la neces­si­tat d’una solució per man­te­nir el pro­grama Eras­mus, o simi­lar, entre les ins­ti­tu­ci­ons uni­ver­sitàries. Sobre aquesta base, i fent de l’anècdota una cate­go­ria, no hau­ria de ser com­pli­cat arri­bar a un punt de tro­bada des d’on poder bai­xar al detall. Però crec que hi ha ele­ments més geo­polítics que poden dis­tor­si­o­nar la visió pragmàtica de l’ambai­xa­dor.

Per una banda, John­son és un euro­escèptic con­vençut, par­ti­dari de l’eix Atlàntic i ha pre­vist, des del pri­mer moment, tenir el suport de l’admi­nis­tració Trump per poder fer la pinça a la inte­gració euro­pea. De fet, Lon­dres pot esde­ve­nir el pont entre les dues ribes de l’Atlàntic i la pla­ta­forma des d’on els Estats Units puguin inter­fe­rir en l’equi­li­bri de poders del vell con­ti­nent. Per altra banda, The Guar­dian reproduïa dues cites prou sig­ni­fi­ca­ti­ves d’un dels por­ta­veus del número 10 de Dow­ning Street. Pun­tu­a­lit­zava al por­ta­veu britànic: “El Regne Unit no prendrà part de pro­gra­mes o agències que posin el país sota la juris­dicció del TJUE”, a la vegada que ho com­ple­men­tava amb un taxa­tiu: “Pre­fe­rim mar­xar de la taula de nego­ci­ació que accep­tar un acord que sot­meti el Regne Unit a les regu­la­ci­ons comu­nitàries.”

Al marge de venir-me al cap, direc­ta­ment, la con­tra­dicció que hi ha entre les decla­ra­ci­ons d’aquest por­ta­veu amb el mode­rat opti­misme mos­trat per l’ambai­xa­dor britànic –si més no, refe­rent al pro­grama Eras­mus–, em plan­tejo si no serà certa deter­mi­nada valo­ració que –a cop de titu­lar– fan alguns ana­lis­tes: des d’alguns països, i des de fa temps, més inte­gració euro­pea només és lle­gida com a “més França”. De fet, si ens reme­tem a les por­ta­des dels dia­ris angle­sos del dia 31 de gener, no només hi havia un ele­ment comú en la seva majo­ria–els penya-segats de Dover i Brigh­ton, que sepa­ren l’illa de la costa fran­cesa– sinó que algun dels tabloi­des bre­xi­ters fins i tot titu­lava amb un Adieu. Amb el Bre­xit, París no només man­tindrà el seu poder estruc­tu­ral dins de l’entra­mat comu­ni­tari, sinó que amb el repar­ti­ment de les agències euro­pees que han d’arri­bar de Lon­dres fins i tot podria pas­sar la mà per la cara a la tot­po­de­rosa Frank­furt. De moment, ja n’ha arri­bat una de grossa a la riba del Sena, l’Euro­pean Banking Agency (EBA), que va ser rebuda per Emma­nuel Macron amb una piu­lada ben eloqüent: “Aquest és el reco­nei­xe­ment a l’atrac­tiu com­promís euro­peu de França.” Tal­ment com ha pas­sat al llarg de la història, doncs, la pugna geo­política entre Angla­terra i França aca­barà mar­cant el tau­ler de joc con­ti­nen­tal del segle XXI. Només hi ha una segu­re­tat: la millor relació amb la Unió és ser mem­bre de la UE; si no, el Regne Unit sem­pre serà con­si­de­rat un país ter­cer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia