Opinió

Tribuna

Emilia, a la cripta

“La gallega Pardo Bazán desconcertava els homes del seu temps per la qualitat de la seva literatura i la lluita sufragista. No ha estat mai prou ben reconeguda per l’Estat

L’escrip­tora Emi­lia Pardo Bazán y de la Rúa-Figue­roa (1851-1921) no ho va tenir fàcil en vida. Després de bata­lles vitals diver­ses, ara des­cansa en una cripta ama­ga­deta al barri de Sala­manca, a Madrid. Si fóssim França, pot­ser ja esta­ria enter­rada al Panteó. Talen­tosa, nas­cuda en una bona família gallega a la Coru­nya, amb dots evi­dents literàries, una gràcia espe­cial i atenta per a l’obser­vació, era com­tessa, amb els pri­vi­le­gis here­tats i con­ser­vats del títol. Vivia, par­lava i escri­via des del pri­vi­legi, ho sabia i ho adme­tia. Osten­tava una evi­dent capa­ci­tat de decisió, gau­dia de lli­ber­tat per pas­sar llar­gues tem­po­ra­des a Madrid i París i era res­pec­tada i admi­rada pels intel·lec­tu­als de l’època, alguns dels quals no van tri­gar, però, a repro­var-la i inju­riar-la, acu­sant-la de plagi i de limi­ta­ci­ons estilísti­ques que més que crítiques reals eren fruit del des­con­cert que pro­vo­cava una dona com ella “envaint” un ter­reny que era d’homes.

Els savis que des­til·laven ana­te­mes acon­se­lla­ven a la nos­tra Emi­lia que com a molt fes poe­mes i estigués a la cuina (i a ella li agra­dava la poe­sia i la cuina, però també tenia el vici d’escriure novel·les i fer con­ferències). Emi­lia va ser una femi­nista con­vençuda de la igual­tat entre homes i dones. Ho va expli­car, repli­car i expan­dir, a Espa­nya però també amb les seves col·labo­ra­ci­ons periodísti­ques que arri­ba­ven a ultra­mar. Molt s’ha dit de la seva interes­sant vida pri­vada i poc encara de la seva vàlua com a pre­cur­sora d’un femi­nisme de la igual­tat, que no li pro­ve­nia només de les lec­tu­res de les sufra­gis­tes, sinó d’una con­vicció pro­funda de la igual­tat radi­cal entre les per­so­nes i que havia pouat en la seva con­dició de catòlica, apostòlica i romana, tal com es defi­nia. Emi­lia va ser un per­so­natge con­tro­ver­tit perquè era inclas­si­fi­ca­ble. Una dona eclèctica i lliure i, mal­grat tot, molt inse­rida en el sis­tema. No estem par­lant d’una bohèmia, sinó d’una dona de l’alta soci­e­tat del moment, però que, a més a més de com­plir les obli­ga­ci­ons del seu esta­tus, tenia la mania d’escriure i de voler tenir els matei­xos drets que els seus col·legues Clarín, Blasco Ibáñez o Narcís Oller.

Ai, Emi­lia, quins pen­sa­ments tan ago­sa­rats, els teus. I a sobres t’agra­da­ven els saraus, les fes­tes, la lite­ra­tura russa, el Foyer a l’òpera i el bon men­jar. I t’ente­nies massa bé amb en Benito Pérez Galdós, que sí que va tenir un fla­mant seient a la Real Aca­de­mia de la Len­gua, i tu no. Que bé que els ana­ves, als teus com­panys lite­rats, escri­vint però no gaire, figu­rant pun­tu­al­ment però man­te­nint-te a la penom­bra, anant a París i duent nove­tats a la capi­tal espa­nyola però sense fer fressa, escri­vint-te amb com­panys escrip­tors però dosi­fi­cant les tro­ba­des públi­ques. Però la teva presència era massa potent per ser ama­gada. Escri­vies veri­tats com dards: “Sem­pre he defen­sat el dret indi­vi­dual de la dona a acce­dir a qual­se­vol instància de la vida. No és la natura, és la soci­e­tat tal com és avui (i avui era el 1892) la que tal volta dese­qui­li­bra la dona.”

Pardo Bazán és una dona acu­sada d’altiva que pas­seja, es forma, prega, estima els ani­mals (sobre­tot els gos­sos, els xais i els coloms, segons ens fa saber la seva magnífica biògrafa Eva Acosta) i que raona així de bé: “L’error fona­men­tal que vicia el cri­teri comú res­pecte de la cri­a­tura de sexe femení és el d’atri­buir-li un cri­teri de mera relació, de no con­si­de­rar-la en si mateixa, sinó en els altres i pels altres: pare, marit, fills.” Mera­ve­llosa des­cripció del perill de veure en la dona un ésser rela­ci­o­nal, ser­vi­cial i generós, sem­pre pels altres.

Emi­lia Pardó Bazán, que vivia al Pazo de Meirás (ella en deia les Tor­res de Meirás), autora de Los pazos de Ulloa o La madre natu­ra­leza, va escriure que la dona “dis­posa d’una força incon­tras­ta­ble” i que n’hi ha prou que ella mateix resol­gui fer-ne ús sense por, reves­tint-se amb la sere­ni­tat de l’estoic, menys­pre­ant les “bur­les insípides”, la “malig­ni­tat” i la “mes­qui­nesa intel·lec­tual”. Amb l’Emi­lia com­bre­guem tan­tes per­so­nes: “Mai no he cre­gut que si pago la meva con­tri­bució com l’home el meu sexe m’inca­pa­citi per votar i fer lleis mit­jançant les quals se m’han impo­sat aquests tri­buts que reli­gi­o­sa­ment satis­faig”. Impe­ca­ble, Emi­lia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia