Opinió

opinió

Una autèntica àrea urbana

L’àrea urbana implica certes renúncies municipals per un bé comú

Encara falta perquè el concepte d’àrea urbana de Girona estigui del tot interioritzat. No s’han sabut aplegar totes les sinergies en una mateixa direcció per assumir el significat que té en la seva plenitud i que requereix de certes renúncies municipals per un bé més enllà dels teus límits territorials. S’han fet passes, però no a un ritme trepidant, a causa sobretot de les reticències a perdre l’autonomia i el marge de maniobra que et concedeix l’alcaldia. En vam tenir un exemple amb la ubicació del futur nou Trueta. Ha acabat amb la col·laboració estreta entre Salt i Girona, però quasi de manera obligada. En tot cas, és l’exemple més recent que demostra que estem parlant d’un tot en què la capitalitat és l’eix però les necessitats de serveis, equipaments i mobilitat van més enllà.

Precisament, pel que fa a la mobilitat, ahir vam ser testimonis d’una imatge prou important: onze alcaldes de l’àrea urbana de Girona van posar les bases del futur pla de mobilitat urbana sostenible supramunicipal. Per primer cop estan treballant junts, amb l’horitzó en el 2025, per elaborar un document que fixi els criteris i els eixos de la connexió interurbana dels pròxims anys. Com enllacem aquests municipis, que diàriament suporten fluxos de trànsit de manera bidireccional amb la ciutat de Girona però també amb la resta de poblacions, i que haurà d’estar lligat amb la zona de baixes emissions al centre urbà de la capital i amb dinàmiques que s’han intensificat com ara l’increment dels serveis de paqueteria, potenciant alhora els sistemes de transport net i sostenible. És a dir, caldrà veure quins equilibris es poden fer per no perdre dinamisme, però alhora reduir l’impacte en el medi ambient, cosa que haurà de fer canviar el marc mental actual de molts gironins i veïns de les poblacions de l’entorn. Dels que pensen que s’hauria de poder aparcar just davant de la porta del destí, que fer un trajecte a peu d’un quart d’hora s’acosta a una mitja marató o bé que el transport públic és una pèrdua de temps. I els hàbits, en aquest sentit, majoritàriament són del segle passat. Per això és imprescindible que aquest treball que s’aborda per primera vegada conjuntament sigui ambiciós i demostri que realment ens creiem que som una autèntica àrea urbana i que volem funcionar com a tal i de manera sostenible. Si es fa així, els avantatges que en podem treure tots plegats són infinits.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.