Opinió

Tribuna

Per què es tria l’escola cristiana?

“Els projectes d’escoles cristianes també són socials i de tradició pedagògica que beneficia entorns i societat. Unificar el sistema corre el perill de convertir-nos en clons

El docu­men­tal de La piràmide invi­si­ble sobre l’1 d’octu­bre comença amb una imatge icònica d’aque­lla diada. A l’església de Santa Maria de Vila-rodona, men­tre uns can­ten el Viro­lai, uns altres comp­ten pape­re­tes. L’anècdota és una petita fines­tra que deixa entre­veure el com­promís de l’Església amb el país i la democràcia. Una cosa simi­lar es va viure en diver­ses esco­les cris­ti­a­nes. Amb ima­gi­nació i gene­ro­si­tat, família i escola van garan­tir l’ober­tura dels col·legis elec­to­rals. Junts van fer pos­si­ble aque­lla jor­nada històrica: per tenir veu i per defen­sar totes les veus. No obli­dem com s’aplau­dia els votants del no.

Però de vega­des hi ha relats que no sabem expli­car. O que d’altres expli­quen per nosal­tres car­re­gats de pre­ju­di­cis. Avui les esco­les cris­ti­a­nes tenen l’opor­tu­ni­tat d’expli­car-se i fer-se enten­dre. La fun­dació que les aplega a Cata­lu­nya ha con­vo­cat aquests mesos de setem­bre i octu­bre les direc­ci­ons dels cen­tres en sis diàlegs ter­ri­to­ri­als. A Man­resa, Lleida, Saba­dell, Tar­ra­gona, Bar­ce­lona i Girona han plan­te­jat un nou marc estratègic sota el lema Som futur. Toca mar­car per­fil i tor­nar a ser veu pública auto­rit­zada.

Ani­ria bé pre­gun­tar a les famílies per què trien escola cris­ti­ana. Què hi tro­ben? En molts casos, pro­jec­tes edu­ca­tius inno­va­dors, pro­xi­mi­tat amb l’equip edu­ca­tiu, esta­bi­li­tat del claus­tre. Però sobre­tot uns valors, un model de per­sona cris­ti­ana: edu­quen infants i joves per al com­promís, perquè trans­for­min aquest món en un lloc més humà. Amb lli­ber­tat per­so­nal i espe­rit comu­ni­tari.

Quan el govern de torn em diu com ens hem d’esti­mar o com hem d’edu­car els fills, em sal­ten les alar­mes. També ens rega­len die­tes que inclo­uen ham­bur­gue­ses de soja i el mòbil a pri­mer d’ESO. Pres­cri­uen l’espi­ri­tu­a­li­tat atea o, si no es pot evi­tar la fe, que la prac­ti­quem a casa, en silenci i després de tirar la cor­tina. És cone­gut el perill de con­ver­tir-nos en clons d’un sis­tema que pensa per nosal­tres. M’estimo més la plu­ra­li­tat i el sen­tit crític. I això passa per garan­tir la diver­si­tat en l’oferta edu­ca­tiva. Les famílies tenim dret a triar escola. Triem pro­jec­tes que arre­len en un lloc con­cret i amb les nos­tres con­vic­ci­ons més fon­des.

Dar­rere l’escola cris­ti­ana hi ha famílies que s’enfan­guen per millo­rar l’entorn. Aquesta set­mana he cone­gut el pre­si­dent d’una AMPA de les Ter­res de Ponent. Par­ti­cipa en diver­sos pro­jec­tes edu­ca­tius del cen­tre. Com la coral que aplega gent des dels cinc fins als 80 anys, o un pro­jecte de reu­ti­lit­zació de roba en què també s’han impli­cat diver­ses gene­ra­ci­ons. Són ini­ci­a­ti­ves sin­gu­lars que par­len d’un model de con­vivència, que acon­se­gueix elu­dir el con­su­misme i enfor­teix les rela­ci­ons huma­nes. Són les matei­xes ini­ci­a­ti­ves soci­als que res­po­nen, coor­di­na­des, quan toca defen­sar la democràcia o la llen­gua. Com les asso­ci­a­ci­ons de famílies, de veïns, la gent que fa tea­tre o cas­tells, els caus, els esplais i les parròquies que comp­ten pape­re­tes.

Sabeu què rei­vin­di­quen aques­tes enti­tats? Què els cal per tirar enda­vant? El que dema­nen és acom­pa­nya­ment; que se’ls escolti, que no se les deixi soles. Val per a la ins­ti­tució que les aixo­pluga i per a la soci­e­tat que es bene­fi­cia de la seva feina silent. Cap família no vol que se la cas­ti­gui per triar escola cris­ti­ana. Dema­nen la gratuïtat de la plaça i hones­te­dat en el dis­curs públic. Els mit­jans de comu­ni­cació i la mateixa admi­nis­tració, amb res­pon­sa­bi­li­tat, han de saber expli­car la rea­li­tat de tot el col·lec­tiu. I vigi­lar com es cui­nen els polèmics infor­mes sobre la segre­gació. Visi­tin, si us plau, les esco­les reli­gi­o­ses de Salt, de Man­lleu o dels bar­ris de Sant Antoni i del Raval de Bar­ce­lona.

Aques­tes matei­xes famílies també dema­nen sen­tit comú en les polítiques edu­ca­ti­ves. Sobren els exem­ples, però un dels més escan­da­lo­sos és forçar des­pesa pública per cons­truir noves esco­les, en detri­ment del con­cert de pla­ces d’esco­les veïnes que tenen llarga tra­dició pedagògica. Què tri­a­ran les famílies sense con­di­ci­o­nants econòmics?

El nos­tre país no tira enda­vant sense la ini­ci­a­tiva social. La gent no es com­pro­met a cop de sub­venció. Cal anar més enllà. Seguim neces­si­tant pro­jec­tes que ens obrin la ment, que donin sen­tit a les nos­tres vides i ens moguin a favor del bé comú.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia