Opinió

Tribuna

2023: l’Any europeu de... ¿què?

“El tema de l’Any europeu és una proposta per al debat dins la UE amb l’objectiu de canviar actituds. Aquest 2023 és l’Any de les Competències

Recordo que l’any 2015 va ser l’Any Euro­peu del Desen­vo­lu­pa­ment. Ales­ho­res, amb els estu­di­ants de 1r de bat­xi­lle­rat d’un gra­pat d’ins­ti­tuts, tre­ballàvem de valent per cul­mi­nar en una jor­nada acadèmica: ponències d’alum­nes, audi­o­vi­su­als, debats, actu­a­ci­ons artísti­ques i fins i tot pro­pos­tes d’actu­ació, sem­pre al vol­tant del 9 de maig, el Dia d’Europa, un dels moments cele­bra­tius de la Unió Euro­pea.

D’aquell 2015 –vam cele­brar la jor­nada a Salt (Gironès) amb quasi tres-cents par­ti­ci­pants joves molt com­pro­me­sos– recordo una de les ponències, del pro­fes­sor Alfons Mar­ti­nell (UdG): El desen­vo­lu­pa­ment cen­trat en les per­so­nes. Era tot un repte. Ens podem pre­gun­tar per què ser­veix un Any euro­peu. No hi ha ja prou satu­ració de cele­bra­ci­ons? De fet, sabem –i si no, m’ho goo­gle­gin– que s’estan con­vo­cant anys i set­ma­nes per cada baja­nada que se’ns pugui acu­dir. Qui en deci­deix el tema? Qui en treu pro­fit?

El tema d’un Any euro­peu, des del 1983, és una pro­posta –si ho pre­fe­rei­xen, una cam­pa­nya– per a pro­vo­car un debat i diàleg, prin­ci­pal­ment dins la UE. Té un doble objec­tiu: el d’infor­mar i el de can­viar acti­tuds. El tema és triat per la Comissió Euro­pea, i suc­ces­si­va­ment l’adopta el Par­la­ment. Sol ser una crida d’atenció, sovint acom­pa­nyada de recur­sos econòmics. Von der Leyen va anun­ciar el d’aquest any, durant el dar­rer dis­curs sobre l’estat de la Unió: l’Any Euro­peu de les Com­petències (year-of-skills.europa.eu).

Tot i la polèmica de com tra­duir skills (capa­ci­tats?, habi­li­tats?, qua­li­fi­ca­ci­ons?), s’ha adop­tat com­petències. La infor­mació és amplíssima: reco­mano la clas­si­fi­cació ESCO (Euro­pean Skills, Com­pe­ten­ces and Occu­pa­ti­ons), que fa la direcció gene­ral de Tre­ball de la UE. És una mena de dic­ci­o­nari amb les habi­li­tats relle­vants per al tre­ball, l’edu­cació i la for­mació: ofe­reix fins a 2.942 ocu­pa­ci­ons i n’espe­ci­fica 13.485 habi­li­tats que hi són vin­cu­la­des. Poca broma, oi? Sabem que tant la tran­sició ecològica com la digi­tal creen noves opor­tu­ni­tats per a les per­so­nes i per a l’eco­no­mia. Com fer que es dis­posi de les capa­ci­tats ade­qua­des per a par­ti­ci­par-hi ple­na­ment, en democràcia? Com gau­dir d’una ocu­pació pro­fes­si­o­nal i vital satis­factòries?

Anem més enllà: des d’una pers­pec­tiva antro­pològica, el tema d’enguany ens espe­rona a pen­sar en el sen­tit de la vida. La filo­so­fia sem­pre inter­pel·la: les com­petències, ¿són fina­li­tats o són mit­jans? Són con­dició de feli­citat? Els pen­sa­dors de l’Escola de Frank­furt –mal­grat la seva qüesti­o­na­ble sub­missió al mar­xisme– varen bas­tir una dura crítica de la soci­e­tat postin­dus­trial i de la per­ver­si­tat ser­vil del con­su­misme i del déu pro­duc­ti­vi­tat. Recor­dem la seva sug­ges­tiva con­tra­po­sició entre una raó ins­tru­men­tal enfront d’aque­lla altra ori­en­tada a fins. Acre­di­ta­ci­ons, índexs d’ocu­pació o reque­ri­ments labo­rals són relle­vants, però ¿dei­xen prou espai per gau­dir d’una vida com cal? No són massa ins­tru­men­ta­lit­za­dors?

Martha Nuss­baum –una filòsofa en ratxa– sug­ge­reix un canvi: en lloc de mesu­rar el desen­vo­lu­pa­ment des d’indi­ca­dors econòmics o estadístics cal­dria un altre cri­teri on s’avaluïn les opor­tu­ni­tats per a acce­dir a una existència per­so­nal qua­li­fi­cada. L’accés a les capa­ci­tats bàsiques seria allò que, segons ella, pro­pi­cia el benes­tar. Les con­di­ci­ons bàsiques –capa­ci­tats que esde­ve­nen com­petències– serien, per exem­ple: una vida digna, de durada nor­mal; la salut cor­po­ral; la inte­gri­tat (de movi­ment, de segu­re­tat); la for­mació ade­quada i en lli­ber­tat; la dimensió emo­ci­o­nal (poder esti­mar, agrair, com­pa­dir-se, etc.); la pos­si­bi­li­tat de refle­xi­o­nar de manera crítica i de for­mu­lar un pro­jecte de vida (exer­cir la raó pràctica); l’afi­li­ació (l’esta­blir vin­cles amb la comu­ni­tat i el no ser dis­cri­mi­nats); etc. I així, fins a deu, en la seva for­mu­lació bàsica.

No tot és mer­cat labo­ral. La for­mació moral i crítica, jun­ta­ment amb la pre­pa­ració tècnica, ens fa créixer com a per­so­nes. Aquest Any Euro­peu sobre Com­petències no ens ha de dur a com­pe­tir i vèncer els altres, sinó, segu­ra­ment, a fer que cadascú pugui créixer, això sí, amb els altres. Europa sol tenir bones idees: qui les ha d’apli­car –com pro­cu­ra­ven fer els estu­di­ants dels ins­ti­tuts que els deia més amunt– hem de ser els ciu­ta­dans, cadascú.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia